Nog niet eens een derde van de marketeers is bekend met de mogelijkheden die Web3 biedt. (31 pct). Dat blijkt uit de Grote Marketing Enquête editie 2022, die net als voorgaande jaren tot stand is gekomen in een samenwerking tussen Adformatie en DVJ Insights (N=369).
De Grote Marketing Enqête is ieder jaar een momentopname tegen een veranderde achtergrond. Het is lang geleden dat die achtergrond zo scherp veranderd was ten opzichte van een jaar eerder. Het spreekt voor zich dat er veel kopzorgen zijn die marketeers uit hun slaap houden. In een serie van acht, lichten we de ontwikkelingen uit, die dit jaar het meest opvielen. Deel V: Web3 en de marketeer.
Het is er nog maar net!
De fast-forward nerdy types zullen het er niet mee eens zijn, maar kom op, Web3 is er nog maar net. Nog niet heel veel marketeers zijn dan ook bekend met de mogelijkheden die Web3 biedt. Nog niet eens een derde (31 pct). Het is alleszins verklaarbaar, want voor de gemiddelde alfa (of gamma)-achtige professionals zijn onderwerpen als metaverse, cryptomunten en non fungible tokens wel complexe onderwerpen die je eigenlijk elke keer opnieuw weer uitgelegd moet krijgen.
Bent u bekend met de mogelijkheden die Web3 biedt?
Ja | 31% |
Nee | 69% |
Fungibility
Toch zijn de marketeers die wél bekend zijn met de mogelijkheden van Web3 (onderdeel van die 31 procent dus), het meest bekend met die drie mogelijkheden. Metaverse en cryptomunten beide 66 procent en non fungible token (NFT): 59 procent. 42 procent is daarnaast bekend met smart contracts. Daarna wordt het nog moeilijker (zie tabel).
Met welke mogelijkheden van Web3 bent u bekend?*
Metaverse | 66% |
Cryptomunten | 66% |
Non Fungible Tokens (NFT) | 59% |
Smart contracts | 42% |
DAO (decentralized autonomous organisation | 28% |
dApps | 21% |
*Dit zijn percentages van respondenten die ‘Ja’ antwoordden op de vraag ‘Bent u bekend met de mogelijkheden die Web3 biedt?’
Aan de slag?
‘Bent u bekend met?’ is één. Maar wie is al hands-on bezig met Web3-dingen? Toch best al wat marketeers. Van de professionals die met Web3 bekend is, is 56 procent er ook al daadwerkelijk mee bezig. Een snelle rekensom leert dat dat meer dan een zesde is van het totaal (17 procent).
Is uw bedrijf al actief met de mogelijkheden die Web3 biedt?
Ja | 56% |
Nee | 44% |
*Dit zijn percentages van respondenten die ‘Ja’ antwoordden op de vraag ‘Bent u bekend met de mogelijkheden die Web3 biedt?’
Doe mij zo'n NFT
Logischerwijs zijn het dan ook de bekendste features die het meest gebruikt worden: NFT's en de Metaverse die nu al gebruikt worden door bedrijven (in beide gevallen 39 procent).
Van welke mogelijkheden van Web3 maakt uw bedrijf gebruik?*
Non Fungible Token (NFT | 39% |
Metaverse | 39% |
Cryptomunten | 33% |
Smart contracts | 23% |
DAO (decentralized autonomous organisation) | 17% |
dApps | 13% |
*Dit zijn percentages van respondenten die ‘Ja’ antwoordden op de vraag ‘Bent u bekend met de mogelijkheden die Web3 biedt?’
Profiteren
Het zijn cijfers die laten zien dat er volop geëxperimenteerd en geïnnoveerd wordt, maar wat zegt dat nou over de verwachtingen die marketeers hebben? In hoeverre denken zij dat hun merk kan profiteren van de mogelijkheden van Web3. De gevoelens en meningen zijn nog uitermate verdeeld. Bijna precies in drieën zelfs. Ruim een derde weet het nog niet zo (neutraal). Ruim een derde gelooft in sterke – of zelfs zeer sterke mate te profiteren van Web3. De non-believers worden vertegenwoordigd door 28 procent van de marketeers.
In welke mate verwacht u dat uw merk zal profiteren van de mogelijkheden van Web3?
In (zeer) zwakke mate | 28% |
Neutraal | 36% |
In (zeer) sterke mate | 35% |
*Dit zijn percentages van respondenten die ‘Ja’ antwoordden op de vraag ‘Bent u bekend met de mogelijkheden die Web3 biedt?’