Door Danijel Bonacic
De toekomst van Virtual Reality (VR) komt steeds dichterbij. Zowel Jaunt, een VR-startup met Nederlandse roots, als Facebook presenteerden tijdens de Dublin Web Summit nieuwe toepassingen van de VR-bril in huis.
Zo is Jaunt erin geslaagd om live events en bijzondere momenten vast te leggen met geavanceerde 360 graden-camera’s en maakt deze content beschikbaar voor VR-brillen, zodat je thuis een concert kunt (her)beleven. Nadeel is nog wel dat de ervaring wordt beperkt door het aantal cameraposities. Met mijn VR-bril kan ik switchen tussen drie standpunten, maar het is (nog) niet mogelijk om vrij te bewegen.
Facebook gaat VR anders inzetten. Bij Facebook staat alles in het kader van het verbinden van mensen en ook VR is een middel om dit te bereiken. Zo kun je samen momenten beleven, ongeacht de afstand. Denk aan het spelen van een potje schaken waarbij je virtueel samen in een kamer zit. De Kinect van Microsoft geeft ons nu al de mogelijkheid om bizar goede scans te maken van ons zelf. Binnen enkele jaren hebben we allemaal een perfecte render van onszelf waarmee we de VR-wereld betreden. Met de hele familie op de bank? Geen probleem, zelfs al zit paps in Seattle, mams in Sydney, zoon in Vladivostok en dochter in Buenos Aires.
Als we hier tijdens de borrel over napraten, opperen we dat voetbalstadions over enkele jaren volhangen met kleine scanners die een wedstrijd in realtime vastleggen als 3D-scan. Tot in de kleinste details: van de bal en de spelers tot en met de grassprieten en spandoeken van de supporters. Die 3D-scan wordt real time gerenderd tot een perfecte digitale weergave van de realiteit waarin VR-kijkers vrij kunnen bewegen. Kies zelf vanuit welk perspectief je de wedstrijd bekijkt; van de keeper of de spits of vanuit vogelperspectief.
VR verandert niet alleen onze beleving van de werkelijkheid, maar zal ook impact hebben op ons gedrag. Waarom zou je naar een stadion gaan om naar een bal te turen, als je real time een wedstrijd kunt bekijken in de huiskamer? Het scenario is niet ondenkbaar; de technologie is beschikbaar, het heeft alleen nog wat tijd nodig om werkelijkheid te worden.
Danijel Bonacic is digital strategy director bij TamTam
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!