Premium

'We willen de grenzen opzoeken van wat er binnen digital mogelijk is'

5 vragen aan Keith Kornson, mede-oprichter van Ronin.

Een aantal van Nederlands betere freelance designers hebben de handen ineen geslagen voor de vorming van het nieuwe productiebureau Ronin Amsterdam. Het nieuwe bureau speelt in op de sterke vraag naar kwalitatief hoogstaand digital design. De oprichters werkten meer dan tien jaar bij gerenommeerde agencies, waar ze verantwoordelijk waren voor prijswinnend werk voor internationale merken en bureaus.
 
Ronin Amsterdam richt zich op samenwerking met merken, marketing- en communicatieafdelingen en advertising agencies om grensverleggend digitaal werk te maken. Als tijdelijk digital design team, pitch team of als aanvulling op een bestaand team. De mensen achter het bureau zijn Keith Kornson, Yordy van der Werff, Toby Mok en Leon Snelleman.


1. De bureaunaam refereert natuurlijk aan de filmklassier Ronin, over een stel ingehuurde special agents?

'De  carchase uit Ronin is absoluut een klassieker, maar eerlijk gezegd is dat niet onze inspiratie. Die komt uit de Japanse cultuur. Ronin is namelijk Japans voor ‘wandering man’; een samoerai zonder meester. In die zin staat de naam voor onafhankelijkheid. Plus samoerai zijn zeer gedisciplineerde strijders die streven naar perfectie. Cutting edge.'

2. Jullie waren stuk voor stuk succesvol in vaste dienst of als freelancer bij gerenommeerde bureaus. Van waar de drang om een eigen bureau te beginnen?

'Wat we gemeenschappelijk hebben, is de wil om mooi en vernieuwend werk te maken, of dit nu is bij DDB&Tribal waar Leon en ik vandaan komen, of freelance zoals Yordy en Toby. Ik heb ontzettend veel geluk gehad dat ik bij DDB&Tribal voor klanten als Heineken, Adidas, TomTom, Philips, KLM mocht werken. Het mooiste heb ik altijd gevonden om magie toe te voegen aan een concept door middel van design. Een ruw concept tot leven wekken. Net zo lang schaven en tweaken tot alles klopt. Omdat we nu zelf alles in handen hebben, kunnen we de urenbriefjes even vergeten en net zolang blijven tweaken totdat wij denken dat het perfect is.'

'Als freelancer kom je vaak even binnenvliegen om te werken aan een onderdeel van een project. soms in de pitchfase en soms in de uitwerkfase. Echt een gemiste kans, Het is belangrijk om de passie van een designer te integreren door het gehele traject. Onder andere door te sparren met creatieven en samen met een copywriter te  zitten om die ene headline of dat ene tekstblokje net iets scherper te krijgen. Uiteindelijk gaat het dan door naar het development proces en wil je naast de developer zitten, want elke micro-animatie kan het verschil maken. Het gaat echt om samenwerken - samen de vertaling te maken van design tot het uiteindelijk live product.'

3. Jullie ambitie is grensverleggend digitaal werk te maken. Wat moet ik daaronder verstaan?

'Wij zien een groot verschil tussen goed digitaal werk maken n grensverleggend werk maken. Een app of platform kan heel goed gedesignd zijn en ook nog eens uitstekende conversie opleveren. Supergoed natuurlijk.Maar grensverleggend werk onstaat wanneer je de grenzen gaat opzoeken van wat er binnen digital mogelijk is. Dat doen we door ons consinu af te vragen: hoe kunnen we ons 'design denken' combineren met de laatste opkomende technieken? 

'Een goed voorbeeld is een recent project van MediaMonks voor Audi. Middels een VR-installatie was je in staat een proefrit te maken op een racetrack die je zelf gecreëerd had in een zandbak. Wat mij betreft laat dat perfect zien hoe je met digital en de laatste technieken echt iets nieuws kunt laten zien. Daar worden wij nu enthousiast van!'

4. Willen jullie dat soort ideeën niet stiekem ook zelf bedenken?

'Natuurlijk gaat ons hart sneller kloppen van een leuk ide. Maar dat is niet waar wij ons primair op richten. Toen we de eerste keer gingen sparren over een eigen bureau, waren we het over één ding gelijk eens; dat we ons puur zouden focussen op digital design. Daarin willen we top of mind zijn. Bij conceptdenken kom je al snel op heel andere trajecten terecht. Wij denken dat er genoeg bureaus zijn die daar veel beter in zijn dan wij. 

5. Jullie werken samen met bureaus, maar ook met merken. Maakt dat jullie niet concurrerend me die bureaus?

'Veel merken werken via bureaus of hebben zelf een bureau in huis. Je ziet dat merken vaak voor langere tijd freelance creatieven in huis halen. Bureaus waar we al mee gewerkt of aan tafel gezeten hebben, zijn juist positief over onze propositie. We krijgen vaak de terugkoppeling dat ze dankzij ons nu snel digitale expertise in huis kunnen halen of tijdelijk kunnen uitbreiden.'

6. Dutch digital design timmert internationaal stevig aan de weg. Hoe zit dat met Ronin. Kunnen jullie de nieuwe Mediamonks worden?

'We hebben enorm veel respect voor Mediamonks. Van hun succes kunnen we alleen maar dromen. Maar we moeten realistisch blijven. Voorlopig voelen we ons comfortabel bij de gedachte een boutique agency te zijn. Onze focus is er op gericht om eerste onszelf op de kaart zetten door high-end digitaal werk te leveren. Als dat is gelukt, is groei een logische volgende stap.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie