Met nog anderhalve week te gaan tot de Tweede Kamerverkiezingen, liggen niet alleen de partijen en de lijsttrekkers, maar ook social media onder een vergrootglas. De rol van social media in politieke campagnes is groter dan ooit en de techreuzen moeten als scheidsrechter optreden bij het verspreiden van desinformatie of politieke advertenties.
Facebook heeft onlangs al laten weten met een 'knop' te komen waarmee gebruikers van Facebook en Instagram minder politieke advertenties op hun feed krijgen te zien. Twitter heeft inmiddels al een tweet van FvD-lijsttrekker Thierry Baudet bestempeld als misleidend.
Ook Google en Youtube nemen maatregelen. 'We blijven investeren om van Google en YouTube betrouwbaardere bronnen voor nieuws en informatie te maken, ook in verkiezingstijd', zegt community manager Cindy Penders.
'We delen relevante informatie met kiezers en geven inzicht in politieke advertenties, maar delen ook informatie over het aanpakken van mogelijke digitale dreigingen. YouTube speelt een grote rol in de informatievoorziening, ook tijdens de verkiezingen. Nieuwskanalen gebruiken het platform voor livestreaming en on demand-video's en politieke partijen wenden zich tot YouTube om hun evenementen via livestreams te hosten, zoals congressen en presentaties van politieke kandidaten en verkiezingsprogramma's. Het gebruik van Youtube door politieke partijen en nieuwskanalen bevindt zich nu natuurlijk op een heel ander niveau dan vier jaar geleden.'
'Elke verkiezing is anders en het is belangrijk om te kijken naar de lokale context. De algemene aanpak is overal hetzelfde, maar er zijn bijvoorbeeld verschillen in verkiezingsstelsels en regels. We blijven investeren om van Google en YouTube betrouwbaardere bronnen voor nieuws en informatie te maken, ook in verkiezingstijd. De aanpak voor bijvoorbeeld video’s op YouTube is overigens hetzelfde in Nederland als in de VS: we verwijderen inhoud die onze richtlijnen schendt, tonen betrouwbare nieuwsbronnen, en verminderen schadelijke misinformatie.'
'We verwijderen video’s die in strijd zijn met onze richtlijnen. Wat er wel en niet is toegestaan is de afgelopen tijd flink aangepast, bijvoorbeeld als het gaat om onderwerpen als corona en alle misinformatie en complottheorieën.
We hebben een team dat 24/7 video’s beoordeeld, ook in het Nederlands, en dat video’s snel kan verwijderen als deze in strijd zijn met onze richtlijnen. Ook vergroten we de vindbaarheid van betrouwbare nieuwsbronnen en verminderen we de verspreiding van schadelijke misinformatie. We passen deze benadering ook toe op video’s over de verkiezingen en tonen daarnaast ook nadrukkelijk nieuws van betrouwbare nieuwsbronnen.
De vorige verkiezingen was er geen gedragscode voor politieke advertenties en we hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het beleid, de middelen en de producten die nodig zijn om van Google en YouTube betrouwbare bronnen voor nieuws en informatie te maken.'
'Bij online politieke advertenties is het belangrijk om te weten wie de afzender is en waarom je als kiezer een advertentie te zien krijgt. Op Google, YouTube en partnersites kun je via een transparantierapport terugvinden wat er in de advertentie stond, hoeveel geld er is uitgegeven en voor welke doelgroep.'
'In aanloop naar de verkiezingen informeren wij kiezers over waar en wanneer gestemd kan worden, onder andere door op onze zoekpagina en op YouTube vanaf enkele dagen voor de verkiezingen een link naar de overheidswebsite elkestemtelt.nl te plaatsen.
Ook zetten we speciale YouTube-features in zoals een Breaking News-sectie op de startpagina van YouTube als er belangrijke nieuwsmomenten zijn en een ‘top nieuws’-sectie als mensen nieuws zoeken waarvoor we relevante informatie hebben van betrouwbare nieuwsbronnen. Op een speciale pagina staat alle actuele informatie over het zoekgedrag van Nederlanders rondom de verkiezingen, van de meest gezochte partijleider tot veelgestelde vragen.'