Overslaan en naar de inhoud gaan

Google over verkiezingen: 'We tonen nadrukkelijk nieuws van betrouwbare bronnen'

Ook Google en YouTube nemen stappen om informatie over de Tweede Kamerverkiezingen op de platforms in goede banen te leiden.
Doodle
Googles Doodle voor de Tweede Kamerverkiezingen.
Doodle
Googles Doodle voor de Tweede Kamerverkiezingen.

Met nog anderhalve week te gaan tot de Tweede Kamerverkiezingen, liggen niet alleen de partijen en de lijsttrekkers, maar ook social media onder een vergrootglas. De rol van social media in politieke campagnes is groter dan ooit en de techreuzen moeten als scheidsrechter optreden bij het verspreiden van desinformatie of politieke advertenties.

related partner content for mobile comes here

Facebook heeft onlangs al laten weten met een 'knop' te komen waarmee gebruikers van Facebook en Instagram minder politieke advertenties op hun feed krijgen te zien. Twitter heeft inmiddels al een tweet van FvD-lijsttrekker Thierry Baudet bestempeld als misleidend.

Ook Google en Youtube nemen maatregelen. 'We blijven investeren om van Google en YouTube betrouwbaardere bronnen voor nieuws en informatie te maken, ook in verkiezingstijd', zegt community manager Cindy Penders.

Wat gaan Google en YouTube doen om de verkiezingen online in goede banen te leiden?  

'We delen relevante informatie met kiezers en geven inzicht in politieke advertenties, maar delen ook informatie over het aanpakken van mogelijke digitale dreigingen. YouTube speelt een grote rol in de informatievoorziening, ook tijdens de verkiezingen. Nieuwskanalen gebruiken het platform voor livestreaming en on demand-video's en politieke partijen wenden zich tot YouTube om hun evenementen via livestreams te hosten, zoals congressen en presentaties van politieke kandidaten en verkiezingsprogramma's. Het gebruik van Youtube door politieke partijen en nieuwskanalen bevindt zich nu natuurlijk op een heel ander niveau dan vier jaar geleden.'

Bij de Amerikaanse verkiezingen speelden social media een grote rol. Wat zijn de lessen die Google daaruit heeft getrokken?

'Elke verkiezing is anders en het is belangrijk om te kijken naar de lokale context. De algemene aanpak is overal hetzelfde, maar er zijn bijvoorbeeld verschillen in verkiezingsstelsels en regels. We blijven investeren om van Google en YouTube betrouwbaardere bronnen voor nieuws en informatie te maken, ook in verkiezingstijd. De aanpak voor bijvoorbeeld video’s op YouTube is overigens hetzelfde in Nederland als in de VS: we verwijderen inhoud die onze richtlijnen schendt, tonen betrouwbare nieuwsbronnen, en verminderen schadelijke misinformatie.'

​​​​​​​YouTube moest het de afgelopen tijd flink ontgelden als het ging om nepnieuws. Wat doet Youtube eraan om die misinformatie in te dammen?

'We verwijderen video’s die in strijd zijn met onze richtlijnen. Wat er wel en niet is toegestaan is de afgelopen tijd flink aangepast, bijvoorbeeld als het gaat om onderwerpen als corona en alle misinformatie en complottheorieën.  We hebben een team dat 24/7 video’s beoordeeld, ook in het Nederlands, en dat video’s snel kan verwijderen als deze in strijd zijn met onze richtlijnen. Ook vergroten we de vindbaarheid van betrouwbare nieuwsbronnen en verminderen we de verspreiding van schadelijke misinformatie. We passen deze benadering ook toe op video’s over de verkiezingen en tonen daarnaast ook nadrukkelijk nieuws van betrouwbare nieuwsbronnen. De vorige verkiezingen was er geen gedragscode voor politieke advertenties en we hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het beleid, de middelen en de producten die nodig zijn om van Google en YouTube betrouwbare bronnen voor nieuws en informatie te maken.'

Die nieuwe gedragscode voor online politieke advertenties moet de transparantie vergroten. Wat houdt dat voor Google concreet in?

'Bij online politieke advertenties is het belangrijk om te weten wie de afzender is en waarom je als kiezer een advertentie te zien krijgt. Op Google, YouTube en partnersites kun je via een transparantierapport terugvinden wat er in de advertentie stond, hoeveel geld er is uitgegeven en voor welke doelgroep.'

Hoe wordt verkiezingsinformatie online verder ondersteund?

'In aanloop naar de verkiezingen informeren wij kiezers over waar en wanneer gestemd kan worden, onder andere door op onze zoekpagina en op YouTube vanaf enkele dagen voor de verkiezingen een link naar de overheidswebsite elkestemtelt.nl te plaatsen. Ook zetten we speciale YouTube-features in zoals een Breaking News-sectie op de startpagina van YouTube als er belangrijke nieuwsmomenten zijn en een ‘top nieuws’-sectie als mensen nieuws zoeken waarvoor we relevante informatie hebben van betrouwbare nieuwsbronnen. Op een speciale pagina staat alle actuele informatie over het zoekgedrag van Nederlanders rondom de verkiezingen, van de meest gezochte partijleider tot veelgestelde vragen.'

Lees ook:

Politieke partijen kopen vooral advertenties in op Facebook en Instagram
Worden de tweets van Nederlandse politici straks ook gelabeld? En hoe belangrijk is dat?
Facebook en Instagram komen met ’knop’ voor minder politieke advertenties

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in