door Gijs Ettes
Nederland is het best voorbereid op de komst van de autonome, connected auto. Dat concludeert KPMG in zijn Autonomous Vehicles Readiness Index (AVRI). Autonoom rijden wordt geaccepteerd door zowel overheid als samenleving, fabrikanten experimenteren en innoveren volop en het wegennet buiten de steden leent zich voor autonoom vrachtvervoer.
Naar verwachting kan er binnen 3 tot 5 jaar op grote schaal autonoom gereden worden.Wat nu al mogelijk is, laat Tesla zien met een recente software-update. De connected auto’s van de Amerikaanse fabrikant kunnen sinds deze update zowel (deels) autonoom rijden als navigeren. Toets een bestemming in en de auto doet de rest. Als bestuurder hoef je niet je handen aan het stuur te houden; accelereren, remmen, sturen en inhalen gaan vanzelf.
Profiel en locatie
Toegegeven, deze video toont dat het allemaal nog niet vlekkeloos werkt. De ontwikkelingen gaan echter snel en het lijkt slechts een kwestie van tijd dat je je ogen niet meer op de weg hoeft te houden. Kun je als ‘bestuurder’ op je woon-werktraject de krant lezen, iets opzoeken of je favoriete actualiteitenprogramma - mét verplicht reclameblok - (terug)kijken.
De connected auto als media-omgeving biedt meer mogelijkheden voor adverteerders. Denk aan het tonen van gerichte advertenties op basis van het profiel en de locatie van de automobilist. Advertenties die niet alleen gebruik maken van geluid, maar - naarmate voertuigen autonomer worden – ook van afbeeldingen en video.
Tijdens het rijden verzamelen connected auto’s continu data over autogebruik en rijgedrag. Dat is ook van waarde voor adverteerders, bijvoorbeeld om relevantere advertenties te tonen en betere dienstverlening te bieden. Telenav koppelt nu al rijgedrag aan eet- en drinksuggesties. Zo kan het systeem korting geven bij een restaurant waar je dagelijks langsrijdt. Is de tank of accu bijna leeg? De dashboardnavigatie toont tankstations met scherpe aanbiedingen.
Gratis navigatiesoftware
Vanwege de veiligheid van de inzittenden laat Telenav nu nog alleen advertenties zien als de auto stilstaat, maar op termijn zijn de mogelijkheden natuurlijk eindeloos. En het mooie is, automobilisten staan welwillend tegenover reclame in de auto. Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat 67 procent van de bestuurders bereid is om advertenties te zien in ruil voor bijvoorbeeld gratis navigatie- of beveiligingssoftware. Zo maakt reclame de weg vrij voor uitgebreidere diensten in de auto én meer mogelijkheden voor adverteerders.
Welke kant voorspel jij dat het de komende jaren op gaat met adverteren in de auto? Deel je reactie hieronder!
Gijs Ettes is tekstschrijver en contentmarketeer, hij werkt onder meer voor wijkopenautos.nl
Ik moet er niet aan denken, maar reclamemakers zijn dwaas genoeg om dit als de toekomst te zien. Verder begrijp ik de term 'relevante reclame' niet zo goed. Iets is reclame of het is het niet. En als iets reclame is, dan is het dus niet relevant.