Premium

Wat adverteerders kunnen met de Oculus Rift

De echte ‘Brand Experience’ met virtual reality.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Als één van de eerste Nederlanders kreeg ik enkele weken terug de developers kit van Oculus Rift SDK2 toegestuurd. Het device heeft wat weg van een grote zwarte skibril, maar wordt ook wel ‘shoebox’ genoemd. Eerlijk toegeven; de huidige versie van de ‘The Rift’ zal geen designprijs in de wacht slepen. Dat is uiteraard ook niet de bedoeling, aangezien het nog een ontwikkelaarsversie betreft. De consumentenversie komt naar verwachting in 2015 uit. Ook Samsung en Sony komen met een soortgelijk device uit. De bril geeft een veel grotere ‘immersive experience’ dan de 3D-brilletjes de we kennen vanuit de bioscoop en het duurdere segment televisies.

Wat is de Oculus Rift?
De Oculus Rift is een Virtual Reality-bril met een breed stereoscopisch gezichtsveld. Het toestel meet de bewegingen van het hoofd van de speler zodat deze bewegingen gebruikt kunnen worden als besturing in oa games en films. Dit zorgt er voor dat de speler zich meer ondergedompeld voelt in de virtuele wereld. Het bedrijf Oculus VR heeft voor de ontwikkeling via crowdfunding platform Kickstarter 2,4 miljoen dollar ingezameld. Dit voorjaar kocht Facebook het bedrijf voor 2 miljard dollar. Naar verwachting komt begin 2015 de consumentenversie op de markt.

Brand Experience
De virtual reality bril is zeker niet alleen bedoeld voor  tech geeks, gadget freaks of intensive gamers. Nieuwe eigenaar Facebook wil er ook consumentenfilms voor gaan produceren. Oprichter Palmer Luckey heeft onlangs in een interview aangegeven dat hij de prijs van de consumentenversie zo laag mogelijk wil houden, zodat het product voor iedereen toegankelijk is. De Oculus Rift biedt ook veel kansen voor merken. Met dit device is het mogelijk om een ultieme brand experience te creëren. Denk bijvoorbeeld aan Nike die bij de verkoop van een paar voetbalschoenen je de WK finale virtueel laat beleven of een speciale code bij je Red Bull blikje waarbij je de Formule 1 race vanuit de autostoel kan bekijken.  

Winkels
Dat de ouderwetste winkel het zwaar heeft is al enige jaren bekend. Veel experts, zoals Cor Molenaar hebben het over het brengen van ‘beleving’.  Met de Oculus Rift is eindelijk een beleving in de winkel te creëren. Dit is direct een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld het opzetten van een modeshow in je kledingzaak. Reisbureaus waarbij je echt je vakantiebestemming kan beleven, virtueel zonnen op een tropisch eiland bij Sunday’s of op een hometrainer bij Basic-Fit virtueel de Tour de France rijden. Virtuele concepten in overvloed.

Bedreigingen
Kansen gaan gepaard met bedreigingen. Waarom zou ik straks nog naar een pretpark, het theater of op vakantie gaan als je een zeer identieke ervaring gewoon thuis kan creëren? Zo ver zijn we echter nog niet. Momenteel is de Oculus Rift nog steeds een grote zwarte ‘shoe box’ met veel draden zonder enige vorm van ‘plug & play’.

Wallpaper
Maar niet iedereen gaat toch straks met zo&;n apparaat op zin kop in de woonkamer zitten? Tien jaar geleden verwachtte ook niemand dat we in de woonkamer zouden zitten met ieder zijn smartphone of tablet op schoot. De televisie is anno 2014 bij velen gedegradeerd tot &;wall paper&;.

De Oculus Rift heeft mij tot nu toe een zeer impactvolle ervaring gegeven. Virtual Reality gaat volgend eindelijk doorbreken. Naast gaming en films zal virtual reality via devices zoals de Oculus Rift (Facebook), Gear VR (Samsung) en Morpheus (Sony) ook een interessant marketingmiddel kunnen worden voor merken.  

Video: Racegame Project C.A.R.S. met Oculus Rift view:  




 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie