Het NRC opende afgelopen zaterdag groot met een artikel over de agressief trollende DENK-sympathisanten die met instemming van de Kamerleden via nepaccounts gericht online actie voeren tegen politieke tegenstanders.
Opmerkelijk
Dat is in principe een opmerkelijk verhaal, aangezien de site van deze politieke beweging ons juist waarschuwt dat de maatschappij verhardt. Hun antwoord daarop is respect voor het individu, wederzijdse acceptatie, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid en transparantie, waarmee er weer balans in Nederland wordt gecreëerd.
DENK is een frisse krachtige naam, een uitzondering tussen de lange reeks inhoudsloze afkortingen van de concurrentie, die op gebiedende wijze appelleert aan het intellect van het individu. Op disruptieve wijze wordt een moreel hoogstaande positionering nagestreefd. Zo’n naam is in de regel taakstellend. De meningen en activiteiten van de beweging moeten dit profiel ondersteunen en mogen er in ieder geval niet mee botsen.
Enorme asset
Door veranderende omstandigheden kan dit wel eens problemen opleveren. Zo voorzag vergelijkingssite Independer niet dat het na verkoop aan een verzekeraar een stuk lastiger zou worden die centrale belofte waar te maken. In de eerste jaren was deze uitgesproken positionering juist een enorme asset. Het kan verkeren.
Zonder respect voor individu
Bij het relatief jonge merk van de DENK-beweging gaat nu al fundamenteel fout. En met zo’n naam komt dat extra hard binnen. Opererend zonder respect voor het individu, zonder verdraagzaamheid, zonder wederzijdse acceptatie en zonder transparantie, verlaagde DENK zich tot het initiëren van anonieme scheldpartijen die het internet tegenwoordig zo vaak ontsieren. Met deze actie is in één keer de geloofwaardigheid van het merk verdwenen en de naam verworden tot een absurde handtekening op een gemankeerde beweging.
Trumpiaanse reactie
De definitieve bevestiging hiervan is de schaamteloze Trumpiaanse reactie waarin het NRC wordt beschuldigd van een heksenjacht. Een toelichting hierop wordt alleen gegeven via de eigen kritiekloze media. Hoge bomen die liever uit de wind blijven en weinig denkwerk verwachten van hun kiezers.
Hoog op de shortlist
Een naam die botst met de kernwaarden is simpelweg een slechte naam. Om die reden adviseer ik een directe naamswijziging die recht doet aan de essentie van dit merk. DROEVIG en DWAAS staan hoog op de shortlist. Suggesties zijn welkom.
Foto: DENK
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!