Het duurt niet lang meer of de Apple Watch zal de markt van smartwatches overspoelen. Vanaf deze week weten we de details en als de voortekenen niet bedriegen gaat Apple de bakens verzetten. Hoewel er ook een typische Apple-productstrategie te verwachten is, waarbij een beperkte eerste versie wordt uitgebracht en in kleine stapjes functionaliteit wordt toegevoegd.
Ondertussen komen nieuwe modellen binnen het Android Wear platform op de markt, zoals vorige week tijdens de Mobile World Congress in Barcelona. Huawei bijvoorbeeld introduceerde daar een ronde smartwatch in de lijn van de Moto360. Ik heb hem nog niet geprobeerd uiteraard, maar het besturingsysteem Android Wear ken ik van de Moto360 en daar is nog wel wat op af te dingen.
Interessant is de nieuwe Pebble die deze week via een slimme marketingcampagne het licht zag. Net als de eerste versie was de basis een Kickstarter-campagne. En al snel werden alle records verbroken. Interessant is om te kijken naar de veranderingen in het besturingssysteem. Als een van de eerste smartwatch leveranciers heeft Pebble veel ervaring. De kracht zat hem altijd in de beperking. Een smartwatch moet je niet volstoppen met apps, het is een notificatiemachine die nuttig kan zijn met gerichte, monofunctionele apps. Zoals Eric Migicovsky van Pebble zegt: 'Je zet geen apps op je Pebble, maar functies.'
De Pebble Time (zo heet ie) heeft een ander schermformaat en er is kleur aan toegevoegd. De beleving is daarmee behoorlijk verbeterd. Ook de animaties zien er goed uit, al kunnen ze niet kunnen tippen aan de hoge resolutie schermen van Apple en Android. Het is dan ook e-paper en dat heeft als groot voordeel dat het batterijleven tot een week duurt. Mijn Moto360 haalt het eind van de dag soms niet eens, wat met een horloge best lastig is.
Het goede van de nieuwe Pebble is de focus op tijd als interactiemetafoor. Dat past natuurlijk perfect bij een horloge, maar ook bij een wearable. Het timeline-principe als basisinteractie was een sterke eigenschap van de Google Glass, Pebble heeft het nu verder versimpeld en tot de core teruggebracht, passend bij een watch.
Pebble Timeline met blik in toekomst en verleden.
Ondertussen is de introductiecampagne zeer succesvol. Op Kickstarter staat de teller op bijna 12 miljoen. Daarmee bewijst Pebble en passant dat Kickstarter een interessante marketingstrategie kan zijn. Met de relatief lage prijs zal Pebble zeker enige tijd stand houden naast de Apple en Android watches.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!