Waarom de Mozilla Flame een succes wordt (voor developers)

Twee maanden geleden werdt de Flame aangekondigd. Wat ogenschijnlijk een matig toestel is, kan nog wel eens heel wat teweegbrengen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

 

Een stukje geschiedenis

Nadat Microsoft in 1997 versie 4.0 van Internet Explorer had geïntroduceerd, begon een browseroorlog. Dit was aanleiding voor Netscape om in 1998 de broncode van Netscape Navigator als opensource te publiceren. De broncode van Netscape werd echter niet gebruikt, in plaats hiervan werd de software volledig herschreven. Dit proces ging gestaag door en via de eerste publieke ontwikkelversie ME in maart 1999 werd in juni 2002 versie 1.0 van de Mozilla Browsersuite uitgebracht. Omdat deze suite, net zoals de latere versies van Netscape, ook onder andere een e-mailapplicatie bevatte, werd er een apart experimenteel project gestart om de browser te scheiden van de rest van de Mozilla-applicaties.

In september 2002 kwam de eerste publieke versie 0.1 uit onder de naam Phoenix. Na een merknaamconflict met een gelijknamige fabrikant van BIOS&;en voor pc&;s werd Phoenix vanaf versie 0.6 in mei 2003 hernoemd tot Mozilla Firebird. Maar ook deze naam werd al gebruikt, en wel door de opensourcedatabase Firebird. Hierom kreeg de browser vanaf versie 0.8 in februari 2004 opnieuw een andere naam; dit keer Mozilla Firefox.

 

Verademing

De Firefox browser was een hele verademing voor gebruikers –zoals ik- die de gehele dag op internet bezig waren. Geen vervelende toolbars, adblock plug-ins en ook nog eens customizable. Heerlijk. Het duurde dan ook niet lang voordat de browser lovende kritieken ontving van de internationale pers en tech-wereld vanwege zijn snelheid, veiligheid en gebruiksgemak ten opzichte inmiddels vijf jaar oude Internet Explorer 6. Op 24 oktober 2006 werd versie 2.0 gelanceerd. In de eerste 12 uur haalde Firefox op CNET&;s download.com meer dan 8 miljoen downloads. Op 17 juni 2008 werd versie 3.0 gelanceerd, wat gepaard ging met een poging om in het te komen met het "meeste aantal downloads in een dag". Wereldwijd waren er zo&;n 8 miljoen downloads in de eerste 24 uur. Op 31 juli 2009 vierde Firefox een feestje vanwege het behalen van de .

 

Stagnering

Vanaf 2010 stagneerde het aantal gebruikers en kwam Mozilla uit op ongeveer 30% marktaandeel. Ondertussen was het tweede product van Mozilla; Thunderbird ook behoorlijk gegroeid. Deze e-mailclient met miljoenen gebruikers heeft een geheel eigen techminded fanbase. Inmiddels heeft Mozilla zelfs het stokje overgedragen aan de eigen users. Alles is inmiddels open-source en Mozilla ondersteunt steeds minder zelf.

 

Tech-minded
Het overdragen van je product aan je fans is vrij uniek, maar dit geeft Mozilla de ruimte om zich volledig  te storten op hun nieuwste kindje: Firefox OS.   is een opensourcebesturingssysteem voor smartphones en tablets. Het is gebaseerd op Linux en is zo ontworpen dat HTML5-applicaties direct geïntegreerd kunnen worden met de hardware met behulp van JavaScript. Het besturingssysteem is tot nu toe alleen gedemonstreerd op Android-compatibele smartphones en op de Raspberry Pi. Naar mijn idee een knipoog naar hun nerdiness.

 

Mozilla Flame

Na jaren speculeren is het nu zo ver, Mozilla komt officieel met een eigen smartphone. Deze smartphone is uiteraard volledig gebaseerd op Firefox OS en heeft als een van de belangrijkste functies dat hij andere tragere toestellen kan emuleren.  De telefoon heeft een werkgeheugen van 1 gigabyte, maar ontwikkelaars kunnen dat zelf in de software aanpassen naar bijvoorbeeld 256MB om te kijken of hun app goed blijft functioneren. De Flame heeft een 4,5"-scherm met een resolutie van 854x480 pixels en draait op een Qualcomm Snapdragon 200-soc, een MSM8210 met twee Cortex A7-kernen op 1,2GHz en een Adreno 302-gpu op 400MHz. Verder ondersteunt de Flame het 2g en  3g netwerk, wifi, GPS, Bluetooth 3.0 en NFC. De Flame heeft  8GB opslagruimte en ruimte voor twee simkaarten. Mocht je minder in de specificaties geïnteresseerd zijn, dit is een redelijke middenklasser voor augustus 2014. En nu komt het: het gehele toestel kost nog geen 130 euro…

 

Bare necessities

Toen ik het releasebericht las van Mozilla moest ik gelijk denken aan de die mijn vader in de jaren negentig meenam voor mijn broertje en mij, en hoe wij hier op uren bezig waren in . Natuurlijk was dit geen “top of the line” product, maar wij konden er alles mee wat een jonge programmeur zou willen. Dat zelfde geldt voor de Flame. Op het kantoor van ITNEXT hebben wij tientallen toestellen nodig om alle typen Android toestellen te testen. Je kan uiteraard een simulatie draaien op je Pc/Mac maar het voelt toch natuurlijker aan als je de app en telefoon in je handen hebt. Daarnaast kost het een klein fortuin om in alle formaten Android toestellen aan te schaffen. Hierin zie ik ook de kansen voor de Flame in landen als China, India en Brazilië.

 

BRIC binnenkomst

Voor een bedrag dat zelfs schappelijk is in BRIC landen heb je een stuk hardware dat voor een hele generatie kan dienen als 386. Tevens ben je als beginnende developer gelijk lid van een community die je graag verder helpt en zonder eigen belang ondersteunt. De userbase heeft  dit al twee maal eerder bewezen. Andersom heeft de Flame ook zelf developers nodig om het platform een succes te maken, want wij weten dat een OS/platform/smartphone niet succesvol is als het geen bijpassende apps heeft. Een probleem waar ook Windows mobile nog steeds mee worstelt.

 

Waarom de Mozilla Flame een succes wordt

Kort samengevat voldoet de telefoon aan alle eisen om een hit te worden, maar niet in Nederland. Een developer is hier een stuk minder geïnteresseerd in een goedkoop middenklasse toestel. De iPhone is hier nog steeds een grote speler, en dat komt door de bereidwilligheid van de eindgebruiker om te betalen voor apps. Hierdoor hebben Europese developers een veel grotere incentive om voor iOS te ontwikkelen. In de BRIC landen viert de Jailbreak hoogtij (gebruikers betalen dus niet voor hun apps), en is het enige rendabele verdienmodel banners want deze kan je niet gemakkelijk uitschakelen. Maar om te verdienen aan banners heb je een grote groep gebruikers nodig, en aan gigantische hoeveelheden gebruikers hebben ze in de BRIC landen geen gebrek…

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie