‘Virtual reality geeft adverteerders de kans om uitvinder te worden’

En 4 andere trends voor marketeers in 2016.

The Drum vroeg Jill Gray, hoofd van Creative Shop voor Facebook in het Verenigd Koninkrijk en Al Cotterill, creatief strateeg bij Instagrams Creative Shop, naar de vijf trends voor dit jaar.

1. Visuele storytelling blijft dominant

De snelle toename van het aantal smartphones veranderde de manier waarop een merk communiceert: meer focus op beeld in plaats van tekst.

De schermen van de telefoons worden groter en de technologie beter. Dit zorgt voor een groots en aantrekkelijk ‘canvas’ voor marketeers om consumenten te bereiken.

De verwachting is dat in 2016 meer merken visuele communicatie in verschillende formaten gaan inzetten, zoals korte video&;s of real-time beelden. De voordelen zijn tweeledig: merken zullen op deze manier door de ruis heen komen en content kunnen creëren in overeenstemming met het gedrag en voorkeur van  hun klanten. Het tweede voordeel is dat marketeers op deze manier kunnen experimenteren met creativiteit.

2. In 2016 is het nog belangrijker om de klant te kennen

Mensen zitten nu inmiddels zo’n twee uur per dag te browsen op hun telefoons en is een uitdaging voor marketeers. Want hoe onderscheid je je in dat aanbod van content? Vandaag de dag betekent creatief zijn meer dan alleen heel slim zijn of er als merk goed uitzien.

Mensen verwachten relevant en ‘engaging’ content op hun favoriete platformen zonder dat ze ernaar moeten zoeken. En die content dient gepersonaliseerd te zijn.

De marketeers van Facebook en Instagram geven aan dat ze hun marketing richten op insights die van echte mensen komen, wat inhoudt dat de merkboodschap op het juiste moment overgebracht kan worden, aan de juiste persoon in de context van wat hij op dat moment aan het doen is. Ze menen dat marketeers in 2016 hun voordeel moeten pakken: focussen op de kracht van big data en deze kracht te combineren met creativiteit.

3. Doe aan ‘elegante verkoop’

Op de platformen van nu zijn advertenties te zien tussen persoonlijke content die gedeeld wordt door vrienden en familie. Daarom is het dus erg belangrijk voor merken om zo authentiek mogelijk te zijn, willen ze aandacht van de mensen krijgen. Mensen maken geen verschil tussen een merkadvertentie en een direct response-advertentie - het gaat er slechts om dat de boodschap authentiek, engaging en relevant is. Mooi werk van een merk kan producten doen verkopen, goed direct response-werk zorgt voor merkbouwen.

Met de mogelijkheid van digitale platformen om te retargeten kunnen merken die opeenvolgende verhalen vertellen winnen, menen de twee marketeers.

Volgens hen beperken direct repsonse-adverteerders hun succes door alleen over hun product of dienst te praten. Merkadverteerders op hun beurt missen een kans door hun merkboodschap niet te ondersteunen met de promotie van een goed product of goede dienst.

Ze verwachten dat in 2016 nog meer bedrijven de silo’s tussen deze twee takken van marketing afbreken. Deze bedrijven gaan zich meer richten op de ‘elegante verkoop’ die beide takken veel voordeel kan opleveren.

4. Er staat ons een nieuwe communicatierevolutie te wachten

Virtual reality wordt dit jaar beschikbaar voor consumenten en deze ontwikkeling transformeert communicatie, entertainment en marketing. De twee marketeers noemen virtual reality  een ‘ongelofelijke technologie’ die adverteerders de kans geeft om uitvinder te worden. Want iedere adverteerder die dit jaar iets met virtual reality doet, zal iets compleet nieuws doen.

Het zal begin 2016 weliswaar nog niet mainstream technologie voor marketeers zijn, maar de behoefte is er al wel. Denk aan videoformats als een 360-gradenvideo die marketeers kans geeft om mensen te inspireren en te engagen met iets nieuws. De potentie voor storytelling is hiermee ongeëvenaard. En in de toekomst kan het adverteerders de mogelijkheid geven consumenten het ‘onmogelijke te beleven’.

5. Digitaal is geen nieuwigheid

Het afgelopen jaar is er veel gesproken over hoe technologie, zeker mobiel, de huidige marketingcampagnes vormgeeft. Maar het maakt niet uit welk platform wordt gebruikt, er is nog altijd creativiteit nodig om de potentie te benutten.

Ja, het is heel bijzonder dat creatieve ideeën met slechts een druk op de knop in de hele wereld gezien kunnen worden. Maar dat houdt niet in dat er minder tijd en aandacht aan het concept moet worden besteed.

Consumenten zullen veel meer met advertenties interacteren die complementair zijn aan het platform waar ze zich op bevinden. Veel meer dan advertenties die niet relevant zijn of in de weg staan van waar ze op dit moment mee bezig zijn.

Want ook in 2016 geldt dat een goed creatief idee op een juiste manier gebracht, nog steeds de sleutel tot succes is.

Bron:  

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie