Nancy Rademaker is een internationaal keynote spreker op het gebied van articifiële intelligentie, onder andere voor bedrijven, educatie en de gezondheidszorg.
‘Driekwart jaar geleden werd ik veel gevraagd om te spreken over de Metaverse en Web 3. Schijnbaar uit het niets was daar ChatGPT, waarmee het grote publiek direct kennis kon maken met AI. Een techniek waar natuurlijk jarenlange ontwikkelingen in zitten. Nu wil men een verhaal horen over generatieve AI. Er is nog steeds een hype rondom ChatGPT, maar de aandacht verschuift meer naar generatieve AI in het algemeen. Dat juich ik toe, want binnen nu en twee jaar gaan we veel op dit vlak zien. Niet alleen op het gebied van contentcreatie, maar ook in domeinen als de gezondheidszorg. Ik geloof er in, dat als je alle mogelijkheden van generatieve AI samenvoegt met andere uitdagende technologieën zoals syntethische AI, er heel veel nieuwe toepassingen zullen ontstaan. Toepassingen die we ons nu eigenlijk nog niet kunnen voorstellen.’
‘Door allerlei bronnen van generatieve AI en synthetische AI te combineren, kun je bijvoorbeeld tot de beste manier komen om een potentiële klant te benaderen. We meten nu veel zaken los; van hoe goed content gelezen wordt tot waar websitebezoekers vandaan komen en op welke pagina’s ze klikken. Als je zulke gegevens combineert en er vervolgens bijpassende content in tekst, afbeeldingen, video of geluid bij laat creëren, kun je veel effectiever aan marketing doen. Dat wordt een gamechanger.
'Een synthetische stem heeft nog het imago van een robotstem, maar kan dankzij nieuwe technieken nu met emotie spreken. De digitale avatar die op een mens lijkt, neemt steeds vaker ook gezichtsuitdrukkingen over. En omdat de dataset waar de synthetische AI zich op baseert steeds groter wordt, neemt hun kennis van taal en beeld toe. Zo’n dataset is een Large Language Model (LLM). De kracht voor bedrijven zit ‘m niet in het gebruiken van het LLM van ChatGPT, maar in het ontwikkelen van een eigen LLM op basis van de weelde aan eigen documenten, cijfers, regels en protocollen die er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen dat je eigen digitale klantenservice de klant optimaal kan bedienen.’
‘Bijblijven kan iedereen, ook kleinere bedrijven met kleinere budgetten. Je kunt je bijvoorbeeld abonneren op relevante nieuwsbrieven, congressen volgen en het gesprek aangaan met marktpartijen.’
‘Alle ontwikkelingen gaan door. Ik roep iedereen op om, ook al lijken het hypes, je te verdiepen in de materie en te experimenteren met nieuwe technieken. Generatieve AI dus, maar ook AR, VR en de Metaverse. Als mens hebben we de neiging om technologische ontwikkelingen in het begin te overschatten, en ze daarna te onderschatten. Grote kans dat de kennis die je met experimenteren opdoet, je straks helpt met AI-vraagstukken waar we nu nog niet mee bezig zijn. Een ander advies is om als organisatie echt transparant te zijn. Transparantie is key, het wordt een steeds grotere factor bij aankoopbeslissingen. Verwerk je als bedrijf data van consumenten om je eigen dataset te trainen, dan is het cruciaal om consumenten hiervan duidelijk op de hoogte te brengen. Zonder transparantie geen vertrouwen, en dan ben je klaar als organisatie.’
Nancy Rademaker is een van de keynotes op MarketingLive!, het congres van Adformatie dat plaatsvindt op 16 november in Circa Amsterdam. Bekijk hier het volledige programma van het evenement.