[Door gastblogger Peter J. Fontijn] "Gartner heeft Internet of Things en Data Science hoger in zijn Hype Cycle gezet, nu de verwachtingen rond deze oplossingen onrealistisch groot zijn geworden. Diverse technologieën zijn al aan de onvermijdelijke daling begonnen", zo lees ik hedenmorgen in de digitale media*.
De afgelopen paar jaar kon ik mij niet aan de indruk onttrekken dat in recruitmentland het idee was ontstaan dat op niet al te lange termijn volautomatisch matchen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt tot de mogelijkheden zou gaan behoren. In de lijn van die gedachte leken ook allerlei overnames en consolidaties te ontstaan tussen grote recruitment software/database partijen (ATS/CMS). Zie o.a. het artikel over Gartner's Magic Quadrant 2009-2013 op RecruitmentMatters.
Persoonlijk geloof ik niet in Volautomatische Matching, maar een mens moet niet TE eigenwijs zijn. Zeker niet als partijen als Oracle en IBM op het overnamepad gaan. IBM legde een vermogen op tafel voor Kenexa. Oracle werd door grote overnames een vergaarbak aan oplossingen waarbij het voor klanten zeker niet duidelijker en efficienter werd.
Ogenschijnlijk leek het er bij al die fusies vooral om te gaan zoveel mogelijk gebruikers/klanten (abonnees) te verzamelen en daarmee over grote volumes aan data van sollicitanten te beschikken. Met als ultiem doel: over heel veel Big Data beschikken en uiteindelijk al die data inzetten bij een alleoverstijgend Perfect Volautomtaisch Matching Systeem, waar niet of nauwelijks nog een recruiter aan te pas zou komen. Vandaag meldt Gartner dat het allemaal toch te hoog gegrepen is: Big Data en The Internet of Things zijn nu officieel een Hype!
Mobiele realiteit
Ondertussen rolde in de periode van 2010 het mobiele web uit en groeide de penetratie van 'mobile' (smartphones en tablets) naar >70%. Vacatures zijn vrijwel onleesbaar op de displays van smartphones en er kan niet anders dan worden vastgesteld dat het er voor werkzoekenden en sollicitanten qua klantvriendelijkheid alleen maar op achteruit is gegaan. Veel gedroom in de afgelopen jaren over Big en Automatisch, en onderwijl is 90-95% van de vacatures onleesbaar geworden op mobiel. En met direct solliciteren via de smartphone is het nog slechter gesteld…
De leveranciers en goeroes dagdroomden jarenlang liever over onrealistische technieken en vergaten intussen de mensen van vlees en bloed. 'Candidate Experience' moet opnieuw uitgevonden worden. Het is te hopen dat de reclamebureaus, arbeidsmarktcommunicatieadviseurs en vacaturebanken hun klanten met vacatures zullen adviseren en helpen om vacatures mobielvriendelijker onder de aandacht te brengen. Want van de robots die vraag en aanbod naadloos samenbrengen kunnen we vooralsnog alleen nog maar dromen!
Deze gastblog is geschreven door Peter J. Fontijn, directeur Maddle.nl
*Bronnen: emerce, Recruitment Matters, Forbes
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!