Steeds meer uitgevers gaan voor responsive websites en stoppen met hun apps. De keuze wordt vooral gemaakt op het moment dat er een nieuwe website wordt gelanceerd, die voor alle schermen is geoptimaliseerd. Deze gaf Tweakers –Nederlands grootste electronica website- aan te stoppen met het ondersteunen van hun apps.
Redactie Tweakers: 'We kunnen niet anders dan concluderen dat dit zowel technisch als financieel de beste oplossing is. Door de extra tijd die we in ons responsive design hebben gestoken, is nu nagenieg alle functionaliteit van de site op alle devices goed bruikbaar en hoeven onze ontwikkelaars nog maar één versie van de site te onderhouden’.
Vorige maand gaf DutchCowboys oprichter Henk de Hooge bij de lancering van hun nieuwe platform aan dat het stoppen van de apps niet alleen een financiële keuze is. 'De nieuwe responsive website van DutchCowboys geeft ook een betere gebruikers ervaring dan dan een app.', aldus De Hooge.
Webwereld stopte reeds begin 2013 met hun apps: 'We hebben bij de bouw van onze nieuwe sites gekozen voor responsive webdesign, zodat onze sites optimaal werken op alle schermgroottes. Aparte mobiele sites en apps zijn dus niet meer nodig. We hebben daarom besloten om de ondersteuning van de iPhone- en Android-apps van Webwereld, Computerworld en CIO te beëindigen.'
Marketing vakbladen als Adformatie, Emerce en MarketingTribune hebben zelfs nooit een nieuws app uitgebracht. Zij hebben wel een tablet app, waar de print versie op te lezen is.
Buiten de uitgeversbranche zijn er ook sectoren waar apps nog lang niet weg te denken zijn. Een voorbeeld daarvan is de game industrie. HTML-5 games worden nog steeds nauwelijks op mobile devices gespeeld tov apps. Spelen via je mobiel is nog steeds een 'app game' en niet iets wat je nu al in je mobiele browser doet. Hierin heeft de Hilversumse game uitgever Spil Games zich flink vergist en moest daardoor reorganiseren.