Uit China niets nieuws: advertising groeit, en statistieken onbetrouwbaar

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Aardig artikel in de Shanghai Daily van afgelopen vrijdag: . Klinkt spectaculair, totdat je je realiseert dat het hier om peanuts gaat. Die spectaculair de tijdschriften voorbij gegroeide online-reclames bedroegen in 2005 omgerekend $400 miljoen, op .

Da's dus iets meer dan 1%. Zelfde bericht, ander cijfer. Waarom? Omdat iemand de Shanghai Daily heeft ingefluisterd dat China een modern imago moet uitdragen, en dan past zo'n bericht van een alles overwinnende online sector prima. Dat trekt namelijk buitenlandse investeerders, die .

En hoe? Heel simpel: tijdschriften zijn in China nog steeds een onderbelicht fenomeen. Dat komt door een combinatie van censuur en het ontbreken van een goede distributie. Tijdschriften zijn in China nog steeds onderhevig aan stricte vergunningen, en ze worden onderworpen aan actieve censuur.

Verder is er geen goede betalingsinfrastructuur om abonnementen op enige schaal van betekenis mogelijk te maken, en zelfs als die er zou zijn, dan ontbrak de distributie. China Post verspreidt in een groot deel van China (jnclusief Beijing) tijdschriften vrijwel uitsluitend via straatkiosken, als losse verkoop.

Kortom, qua gedrukte media staat China nog steeds in de steigers. .

Krijgt zo'n bericht ineens een heel andere betekenis.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie