Aardig artikel in de Shanghai Daily van afgelopen vrijdag: online advertising streeft tijdschriften voorbij. Klinkt spectaculair, totdat je je realiseert dat het hier om peanuts gaat. Die spectaculair de tijdschriften voorbij gegroeide online-reclames bedroegen in 2005 omgerekend $400 miljoen, op een totaal van $37 miljard.
Da's dus iets meer dan 1%. Zelfde bericht, ander cijfer. Waarom? Omdat iemand de Shanghai Daily heeft ingefluisterd dat China een modern imago moet uitdragen, en dan past zo'n bericht van een alles overwinnende online sector prima. Dat trekt namelijk buitenlandse investeerders, die sowieso al zo'n 30% van alle advertising in China voor hun rekening nemen.
En hoe? Heel simpel: tijdschriften zijn in China nog steeds een onderbelicht fenomeen. Dat komt door een combinatie van censuur en het ontbreken van een goede distributie. Tijdschriften zijn in China nog steeds onderhevig aan stricte vergunningen, en ze worden onderworpen aan actieve censuur.
Verder is er geen goede betalingsinfrastructuur om abonnementen op enige schaal van betekenis mogelijk te maken, en zelfs als die er zou zijn, dan ontbrak de distributie. China Post verspreidt in een groot deel van China (jnclusief Beijing) tijdschriften vrijwel uitsluitend via straatkiosken, als losse verkoop.
Kortom, qua gedrukte media staat China nog steeds in de steigers. Letterlijk ook, trouwens.
Krijgt zo'n bericht ineens een heel andere betekenis.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!