Vier voormalig Uber-chauffeurs beschuldigen het bedrijf ervan dat algoritmes bepalen welke chauffeurs moeten worden ontslagen. Uber ontkent die praktijken.
Het viertal, dat een rechtszaak heeft aangespannen tegen Uber en maandagochtend een aanklacht hebben ingediend bij de Amsterdamse rechter, zegt dat een ontslagbeslissing niet geautomatiseerd mag worden genomen volgens de Europese privacywet, meldt de NOS.
De chauffeurs stellen dat er geen sprake is van 'betekenisvolle menselijke tussenkomst' - en dat is wel vereist in een ontslagsituatie. Een mens moet meer doen dan alleen maar het advies van een algoritme opvolgen, zo klinkt het.
De zaak dient in Amsterdam omdat het Europese hoofdkantoor van het bedrijf zich daar bevindt. De vier chauffeurs, twee uit Londen, één uit Birmingham en één uit Lissabon, hadden zich volgens de systemen van Uber schuldig gemaakt aan 'frauduleus gedrag' en werden zonder recht op beroep op straat gezet, zo schrijft de NOS.
De vier chauffeurs ontkennen de fraude en stellen dat Uber wel erg makkelijk over fraude spreekt. Als chauffeurs ritten weigeren of uitloggen om hogere prijzen af te wachten, zou dat al frauduleus zijn, zeggen de vier. Dat zogenoemde 'surge pricing' is bedoeld om extra chauffeurs aan te trekken.
Het is niet voor het eerst dat chauffeurs een aanklacht indienen tegen Uber. In juli dit jaar besloten twee chauffeurs een zaak aan te spannen omdat ze meer inzage wilden in de werking van de Uber-algoritmes die hun werk bepalen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!