Trump laat zien: digitale verzamelkaarten zijn onderdeel van het moderne politieke arsenaal

Donald Trump verdient miljoenen dollars aan NFT's en weet zichzelf neer te zetten als een Amerikaanse held, signaleert Samuel van Deth.

Trump positioneert zichzelf via NFT's als Amerikaanse held
Afbeelding: aangeleverd

Donald Trump's stap in de wereld van digitale verzamelobjecten heeft de nodige aandacht getrokken. Door velen belachelijk gemaakt, maar zijn fans omarmen het enthousiast. Hate him or love him: de 'Trump Digital Trading Cards' tonen hoe memes en digitale collectibles een nieuwe dimensie geven aan fondsenwerving en merkstrategie in de politiek.

Van succes tot flop?

De eerste collectie van de Trump Digital Trading Cards werd in december 2022 geïntroduceerd voor $99 per stuk en bracht in de eerste 24 uur maar liefst $4,5 miljoen op. Tegenwoordig worden deze verhandeld voor ongeveer $140 op marktplaatsen voor digitale collectibles (NFT’s) zoals OpenSea.

De meest recente collectie volgde eind augustus, twee maanden voor de presidentsverkiezingen. Deze serie toont Trump opnieuw in rollen variërend van astronaut tot cowboy en positioneert hem als dé Amerikaanse held. Waar eerdere collecties ongeveer 50.000 stuks omvatten, zijn er nu maar liefst 360.000 digitale kaarten beschikbaar. Daarvan waren, tot de dag voor de verkiezingen, slechts zo’n 31.000 stuks daadwerkelijk uitgegeven.

Naast het digitale aspect boden sommige kaarten extra’s, zoals een fysieke ruilkaart met een stukje van zijn debatpak, gesigneerde sneakers en de mogelijkheid tot een diner met Trump. Dat laatste kon alleen als je minstens 75 kaarten kocht, wat neerkwam op een totaal van $7.425.

Opmerkelijk is dat expliciet wordt vermeld dat de opbrengst niet ten goede komt aan de verkiezingscampagne van Trump, maar naar een bedrijf dat een licentie heeft om Trumps naam te gebruiken. Uit belastingverklaringen bleek eerder dat Trump privé enkele miljoenen verdiende met de verkoop van eerdere collecties.

Donald Trump NFT
NFT's van Donald Trump Afbeelding: aangeleverd

De betekenis van memes

In een tijd waarin de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding een rapport publiceert met de titel 'Memes as an Online Weapon', weet je dat er meer betekenis achter zo’n meme-collectie schuilt dan alleen de financiële opbrengsten.

Een meme is een culturele uiting die snel en efficiënt een boodschap overbrengt. Richard Dawkins introduceerde de term in zijn boek The Selfish Gene om een fenomeen te beschrijven dat zich verspreidt en evolueert als een gen. De opkomst van sociale media heeft de verspreiding van memes versneld, waardoor ze een krachtige tool zijn om complexe ideeën in één oogopslag over te brengen.

In de digitale en crypto-subculturen zijn memes een integraal onderdeel van communicatie geworden. De eerste editie van Trumps trading cards genereerde zelf een meme, waarin werd gesuggereerd dat zijn steun voor crypto en de lancering van de kaarten bijdroegen aan de goedkeuring van crypto-ETF’s in de VS. Oftewel, ruimere handel in cryptovaluta. Dit benadrukt hoe deze marketingtechnieken bijdragen aan bredere gesprekken en associaties binnen nichemarkten en het bredere publiek.

Implicaties voor politieke campagnes

Gaat de tweede editie van Trumps trading cards impact hebben op zijn kansen in de verkiezingen? Dat blijft afwachten, maar één ding is zeker: digitale collectibles zijn nu onderdeel van het moderne politieke arsenaal. Ze creëren een nieuwe vorm van betrokkenheid en merkversterking die verder gaat dan traditionele media zoals boeken of speeches. Zien we in Nederland binnenkort de Geert Wilders of Jesse Klaver Trading cards?

Relevantie voor marketeers

Voor marketeers biedt deze trend inzicht in hoe digitale verzamelobjecten kunnen bijdragen aan de merkwaarde en brand heritage. Door een visuele meme te gebruiken, kan een merk een complexe boodschap samenvatten in één beeld, wat bijdraagt aan merkherkenning en -associatie. Het is een krachtige manier om een blijvende indruk te maken en de band met het publiek te verdiepen naar het digitale domein.

Merken zoals Mercedes-Benz met zijn NXT collectie en Budweiser met zijn Budverse Cans hebben dit al omarmd.

Met de opkomst van digitale collectibles en hun vermogen om zowel opbrengsten te genereren als merkimago’s te versterken, zou de vraag niet langer moeten zijn of merken deze strategie moeten gebruiken, maar hoe ze dit het beste kunnen doen.

Samuel van Deth is eigenaar van winwinwin agency BV (w3x), dat web3-martech oplossingen ontwikkelt voor merken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie