Het Transformatorhuis op de Westergas Amsterdam wordt per 1 januari omgetoverd tot pop-up studio. Volgens de makers wordt het 'de modernste Livestream-studio van Europa'. De studio, die geschikt is voor opnames, live streaming en recording, verrijst voor de periode van tenminste drie maanden.
De faciliteiten zijn voor bedrijven in te zetten, voor bijvoorbeeld nieuwjaarsspeeches of presentatie van jaarcijfers, maar er is ook een podium voor teambuilding. Daarnaast kunnen culturele partijen ook bij de studio aankloppen voor bijvoorbeeld live streaming van voorstellingen.
Initiatiefnemer Vel’or Graceful Events zocht de samenwerking met First Impression, BigVis en Westergas. De partijen gingen gezamenlijk om de tafel om een antwoord te geven op de vraag wat er nog mogelijk is in tijden van corona als het gaat om het organiseren van events. BigVis, dat zijn sporen verdiende als ontwerper van mainstages bij festivals, is verantwoordelijk voor het ontwerp van de studio. First Impression is expert in audiovisuele beleving, initiatiefnemer van verschillende live studio’s in Nederland en facilitator van ruim 200 shows.
Geavanceerd
Volgens Vel'or-compagnon Alan Luring, die in februari stopte als manager bij het Amsterdamse muziekmakerscentrum Q-Factory, wordt het de meest geavanceerde studio van Europa. 'We hebben alle technologische kennis en know-how van de betrokken partijen samengevoegd en daar is dit uitgekomen.'
De pop-up studio werd in een razend tempo uit de grond gestampt, de gesprekken begonnen een maand geleden, zegt Luring. Maar de nood is hoog. 'Alles staat nu leeg en de behoefte om weer dingen te organiseren is groot. En een studio op zo'n hoogwaardig niveau was er nog niet in Amsterdam. Er zit een compleet team achter, we hebben meerdere camera's, we doen de regie, er zijn veel interactieve mogelijkheden, noem maar op.'
Luring: 'Sinds afgelopen maart hebben we veel ervaring opgedaan voor het organiseren van online events. Het is in ieder geval anders dan wat je tot nu toe langs hebt zien komen van onze concullega's. We dachten: of we doen het heel goed, of we doen het niet. We moeten creatief zijn om mensen te bereiken.'
Prijzen
Volgens Luring onderscheidt Studio Westergas zich ook met lagere prijzen en dat lijkt zijn vruchten af te werpen. 'We zijn een pop-up dus moeten ons scherp in de markt zetten om helemaal te worden volgeboekt. We hebben al veel aanvragen binnen, dus dat gaat hartstikke goed. Als het een succes wordt, gaan we langer door.'