Terre des Hommes publiceerde vorige week een rapport over de betrokkenheid van Nederlandse bedrijven bij kinderarbeid in de Indiase micamijnen. Mica zorgt als grondstof voor een mooie glans op de huid, haar, verf of autolak. Grote (ook Nederlandse) bedrijven kopen het in.
RLVNT deed panelonderzoek en binnen het panel had nog niemand eerder gehoord van micamijnen en men was dus ook niet op de hoogte van welk kinderleed er achter veel producten schuilt.
De campagne
Consumenten richten zich vooral op de voordelen van producten. Adverteerders spelen hier handig op in door gebruik te maken van portretfoto’s van een prachtige modellen, vergezeld met pakkende claims. In de campagne voor Terre des Hommes wordt gespeeld met deze manier van adverteren. Shampoo en crème worden gepresenteerd op een glossy manier en zetten daarbij geen reclamepraatje, maar een confronterende tekst.
Tekla Reuten in de hoofdrol
Het portret van Tekla (ambassadeur van Terre des Hommes) staat centraal in de campagne. Fotografie is van Alek.
De campagne is te zien in digital OOH (onder meer metro van Amsterdam en Rotterdam), online via onder meer Facebook, Instagram (en programmatic) en in print in Metro.
De petitie staat hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!