'Telecomproviders brengen 323 miljoen ongebruikte minuten in rekening'

Telecomproviders ronden mobiele telefoongesprekken naar boven af op minuten in plaats van seconden, zegt de Consumentenbond.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Telecomproviders brengen maandelijks 21 miljoen euro te veel in rekening omdat ze mobiele telefoongesprekken naar boven afronden op minuten in plaats van secondes. Dat heeft de Consumentenbond vrijdag gezegd op basis van een onderzoek.

Het onderzoek concludeert dat consumenten maandelijks voor 323 miljoen minuten betalen die ze niet gebruiken. Bart Combée, directeur Consumentenbond: &;In 2013 zagen we al dat providers per maand 68 miljoen euro verdienen aan de beperkte houdbaarheid van beltegoed en daar komt maandelijks dus nog eens 21 miljoen euro bij door het naar boven afronden van telefoongesprekken. Voor de providers een lucratieve business, maar consumenten krijgen zo niet de beltijd waar ze voor betalen.&;

Vorige maand maakte de Consumentenbond al bekend dat het overgrote deel van de telecomproviders de beltijd blijft afronden op minuten in plaats van secondes.

Sinds januari vorig jaar zijn providers verplicht minstens één abonnement aan te bieden waarbij per seconde wordt afgerekend. Alleen hoeven de providers dat niet te doen voor al hun merken. Bij slechts 14 procent van de abonnementen zou worden afgerond op secondes.

Vodafone, na KPN de grootste provider in Nederland, ziet de kritiek van de Consumentenbond als &;een probleem uit het verleden&;. Een woordvoerder van Vodafone zegt dat de helft van alle abonnementen die momenteel verkocht worden, abonnementen zijn met onbeperkt bellen. &;Voor een groot deel van onze klanten gaat het dus niet meer op. En betalen per minuut is ook niet altijd duurder dan betalen per seconde. Als je veel lange gesprekken voert, kan het juist goedkoper zijn.&;

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie