Door Menno Westinga
Ondanks het steeds groter wordende aanbod van onderwerpen en inhoud, blijft SXSW Interactive in essentie een technologieconferentie. De grootste buzz in de technologiewereld op de conferentie van dit jaar is (uiteraard) AI, maar spatial computing en de mogelijke toepassingen ervan, staan op een goede tweede plaats
'AI zal fouten maken'
Een van de hoogtepunten op maandag was een gesprek tussen Peter Deng van OpenAI (vicepresident van Consumentenproducten en hoofd van ChatGPT) en Josh Constine van Signalfire. Hun discussie ging met name over hoe mensen en AI samenwerken en wat de toekomst voor ChatGPT inhoudt op het gebied van productontwikkeling en regelgeving. Dit had een diepgaand gesprek kunnen zijn over de toekomst van ChatGPT - hoe we op een verantwoorde manier AI kunnen gebruiken, de vooroordelen die in grote taalmodellen kunnen zitten en hoe deze eventueel gereguleerd moeten worden-, maar helaas gaf Deng op bijna elke belangrijke vraag een diplomatiek, omfloerst antwoord, waardoor het gesprek niet zo inzichtelijk werd als gehoopt:
Zal AI leiden tot massaal banenverlies?
Ja, misschien, maar in de toekomst hebben we wellicht gewoon meer bedrijven met minder werknemers. Is ChatGPT/OpenAI te Amerikaans-gericht? Nee, we willen aansluiten bij de waarden van de gebruiker en stukjes uit alle culturele achtergronden opnemen.
Heeft de herschikking van het bestuur van OpenAI voor afleiding gezorgd?
Nee, we zijn te gefocust op het werk.
Moeten we regels hebben over openbaarmaking?
Nee, sociale normen zouden de oplossing moeten zijn. Hoe zorgen we voor AI-geletterdheid en voorkomen we een nieuwe digitale kloof? Maak de technologie breed beschikbaar.
De meeste van deze antwoorden hadden een verdere evaluatie en kritische reflectie verdiend, maar helaas is dat niet gebeurd.
Toch kwam er een aantal interessante inzichten naar voren. Toen gevraagd werd of ChatGPT altijd een gratis versie zou hebben, zei Deng van wel. Het plan is om steeds meer functies van de betaalde versie toe te voegen, omdat het goedkoper en efficiënter wordt om te draaien.
Tussen de regels door kon je ook merken dat OpenAI veel nieuwe functies en mogelijkheden voor ChatGPT achter de hand heeft, maar deze langzaam en stap voor stap introduceert om negatieve gevolgen te voorkomen. Zoals Deng zei: 'AI zal fouten maken.'OpenAI streeft ernaar om deze fouten klein en beheersbaar te houden, als onderdeel van hun verantwoorde ontwikkelingsbeleid.
Spatial computing: indrukwekkende storytelling en meer
Ola Björling van het bedrijf Buoy gaf een boeiende presentatie over hoe virtuele en augmented reality (VR/AR) gebruikt kunnen worden voor marketing. Hij liet zien dat VR-devices zoals de Quest van Meta en de Vision Pro van Apple ons helpen om op een nieuwe, indrukwekkende manier ervaringen te bieden. Deze technologieën maken het mogelijk om momenten en gevoelens intenser te ervaren, alsof je er zelf bij bent.
Björling haalde Simon Greenwood van MIT aan om uit te leggen wat spatial computing is: het gaat over hoe computers dingen en plekken uit de echte wereld kunnen herkennen en ermee omgaan. Maar spatial computing is meer dan alleen slimme techniek; het doel is om ervaringen te maken die perfect passen in onze echte wereld en daar slim op reageren.
Hij zei ook dat Apple niet pas net begonnen is met het verkennen van deze technologie. Ze zijn er al jaren mee bezig, wat blijkt uit de patenten die ze hebben aangevraagd. Greenwood gelooft dat de technologie achter Apple's spatial computing en hun nooit gelanceerde zelfrijdende auto veel gemeen hebben, als je kijkt naar de techniek erachter.
Hij schetste verschillende toekomstige mogelijkheden voor spatial computing, maar één ding staat vast: deze technologie draait niet om zoveel mogelijk mensen te bereiken, maar om diepgaandere en betekenisvollere interacties met gebruikers te creëren.
Dit medium biedt een gevoel van aanwezigheid en diepe ervaring, welke je met andere media niet kunt bereiken. Dit maakt het een geweldig hulpmiddel om sterke emotionele banden op te bouwen. VR wordt gezien als een van de krachtigste manieren om emoties op te wekken, omdat het herinneringen en ervaringen kan creëren die voor gebruikers voelen alsof ze echt zijn gebeurd.
Dit kan een grote invloed hebben op hoe mensen merken beleven; door deze ervaringen onvergetelijker en indrukwekkender te maken. Met Mixed Reality kun je digitale inhoud en de echte wereld met elkaar vermengen, wat nieuwe mogelijkheden biedt voor entertainment, productiviteit en samenwerking.
Gaming verandert hoe de digitale generatie naar entertainment kijkt
Alex Turtschan, director innovation bij Mediaplus, sprak met Joost van Dreunen. Van Dreunen is expert op het gebied van videogames en sprak op SXSW24 over hoe games en de echte wereld steeds meer samenkomen. Hij wees erop dat de game-industrie, die nog steeds vaak wordt onderschat, eigenlijk een gigantische rol speelt in de entertainmentwereld. Hij vertelde over hoe de industrie is veranderd: vroeger kocht je fysieke spelletjes, zoals cd's of spelcartridges, maar nu gaat het steeds meer om online diensten en platforms die het leuk maken om samen met anderen te spelen en communities te vormen. Dit is onderdeel van een grotere verandering waarbij games niet meer alleen om het spelen zelf gaan, maar ook om het delen met anderen, zelf dingen creëren en actief zijn in een online gemeenschap.
Hoewel de game-industrie op veel vlakken financieel succesvol is, staan ze voor enkele grote uitdagingen. Net zoals in andere technologie sectoren, zijn er veel ontslagen. Ook hebben kleine, zelfstandige gamestudio's het moeilijk door hoge marketingkosten en de macht van grote bedrijven die bepalen wat populair wordt. Maar er is ook goed nieuws: door nieuwe ideeën en het samenwerken met grote namen groeit de game-industrie gestaag.
Samenwerkingen tussen grote namen uit de game- en entertainmentwereld zijn bijvoorbeeld de populaire film "The Super Mario Bros." of de samenwerking tussen Disney en Epic Games. In laatstgenoemde worden gezamenlijk ervaringen ontwikkeld die de magische werelden van Disney's pretparken en het populaire spel Fortnite combineren.
Een andere belangrijke trend om in de gaten te houden zijn online multiplayer games. Deze worden steeds populairder en laten zien dat mensen behoefte hebben aan online plekken waar ze gemeenschappen kunnen vormen. Games kunnen betekenisvolle verbindingen creëren en gebruikers meenemen in ervaringen die de online- en offlinewereld met elkaar vermengen.
Kijk maar naar de rage rond Pokémon Go in 2016, toen onbekenden overal ter wereld samenkwamen om op virtuele figuren te jagen. Gaming blijft grenzen verleggen. Het is een belangrijke kracht in de cultuur en geeft een nieuwe invulling aan wat entertainment kan zijn in het digitale tijdperk. Gaming is namelijk niet zomaar een tak van de entertainmentindustrie; het is een revolutie in hoe we ervaringen kunnen beleven, creëren en ons kunnen verbinden met de hedendaagse cultuur.
Menno Westinga is managing director van het Amsterdamse media- en communicatiebureau Mediaplus. Westinga doet dagelijks live verslag van de belangrijkste hoogtepunten van dit evenement.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!