Het film-, muziek-, en mediafestival South by Southwest (SXSW) vindt dit jaar plaats tussen 10 en 19 maart. Het jaarlijkse festival in Austin trekt ook veel marketeers en andere creatieven, ook uit Nederland. Dit kunnen zij doen op SXSW 2023.
Austin (Texas, Verenigde Staten) ligt niet om de hoek, maar ook dit jaar lijkt er weer een flinke Nederlandse delegatie naar het festival af te reizen. Branchevereniging Dutch Digital Design zegt te rekenen op zo’n driehonderd Nederlandse bezoekers.
Nederlands evenement
Voor die Nederlandse bezoekers vindt er op maandag 13 maart een evenement plaats genaamd ‘The Future of Realities.’ Het evenement is een initiatief van Dutch Digital Design en onderdeel van de handelsmissie New Dutch Wave, in samenwerking met CreativeNL. Op het evenement spreken afgevaardigden van onder meer Capitola, Resoluut, Soda Studio, Fabrique en code d’azur over de toekomst van digital design. Onderwerpen als virtual reality (VR), augmented reality (AR) en immersive design komen ook aan bod.
Na de presentaties volgt een paneldiscussie waar naast de bureaus ook Barbera Wolfsenberger aan meedoet. Zij is Directeur-Generaal Cultuur & Media van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en op SXSW de missieleider van de Nederlandse creatieve delegatie. Na afloop van het evenement is er een netwerkborrel op dezelfde locatie. Het twee uur durende evenement start om 14:00 en vindt plaats in het Thompson Hotel in Austin. Geïnteresseerden kunnen zich via deze link aanmelden.
Staatssecretaris reist ook af
Er gaan meer hoge Nederlandse vertegenwoordigers naar SXSW. Zo reist staatssecretaris van Koninkrijksrelaties en Digitalisering Alexandra van Huffelen af naar Austin om de Nederlandse handels- en inspiratiemissie officieel te openen. Dat doet Van Huffelen samen met Wolfsenberger en de initiatiefnemers van New Dutch Wave. De staatssecretaris neemt ook deel aan een paneldiscussie over de inzet van nieuwe technologie en publieke waarden.
Uiteenlopende onderwerpen
SXSW omvat verschillende programmaonderdelen, waaronder een conferentie. Op de conferentie, die tien dagen duurt, komen tientallen onderwerpen aan bod. Voor creatievelingen zitten er veel boeiende onderwerpen bij. Zo kunnen marketeers een kijkje nemen bij Advertising & brand experience, ontwerpers bij Design en mediavakgenoten bij Film & TV industry, Media industry en Creating film & TV.
Er zijn ook veel keynotes in allerlei verschillende zalen, ook op verschillende dagen. Wie interesse heeft in marketing, krijgt bijvoorbeeld al tientallen keynotes die met marketing te maken hebben. Sommige keynotes zijn mentorsessies, waar andere keynotes paneldiscussies zijn.
Exposities
Voor creatieve bezoekers is er op SXSW ook een speciale Creative Industries Expo. Een andere expositie, de XR Experience, toont immersieve projecten van over de hele wereld die zich richten op storytelling. Bij de XR Experience hoort ook een conferentie-onderdeel genaamd XR & Metaverse.
Goed om te weten is dat de genoemde conferentie-onderdelen en exposities niet allemaal de hele SXSW-week duren. Veel onderdelen duren een paar dagen.