Foto: Nick Helderman, New Dutch Wave huis tijdens SXSW 2017
Door: Marjan Straathof (Dept)*
Diversiteit. Het is een belangrijk onderwerp tijdens de grootste tech-conferentie in de wereld. Geen idee wat de exacte nummers zijn, maar het voelt alsof het South by Southwest (SXSW) is gelukt om dit jaar slechts de helft van het programma te vullen met blanke mannen rond veertig jaar. En ook scrollend door het programma wordt snel duidelijk: diversiteit blijft een belangrijk thema.
Goed nieuws, want er is nog iets anders aan de hand.
AI is overal
We zijn inmiddels in een tijd aangekomen waarbij intelligence overal om ons heen is. Zoals mijn collega Danijel Bonacic tijdens zijn SXSW-presentatie zei: 'Je ziet het terug in je Spotify Daily Mix, of Google Mail die alvast de antwoorden op een mailtje voor je verzint.'
AI moet leren
Het zijn nu nog kleine, verspreide slimmigheden. Maar met behulp van de cloud komen we steeds dichter bij één allesomvattende artificial intelligence (AI). Hierbij is het cruciaal te begrijpen dat de AI wel getraind moet worden om echt van meerwaarde te kunnen zijn. De programmeur begint met regels, waarna het systeem zichzelf met alle beschikbare input steeds slimmer maakt.
Ter illustratie: Google weet inmiddels of iemand lacht of huilt op je foto, maar om dit te leren, heeft er ooit iemand tegen de AI gezegd wat de kenmerken van een lach zijn. Een persoon heeft dus ook bepaald waaraan die lach moet voldoen. Door vervolgens miljoenen foto’s van lachende mensen in te voeren, leert het systeem dit patroon steeds beter te herkennen.
Wie bepaalt de regels?
AI gaat dus om data sets. Maar als deze datasets niet ‘breed’ genoeg zijn dan ontstaan er fouten in het systeem. En de ‘regels’ worden op dit moment voor het grootste deel ingevoerd door deze 40 jarige blanke mannen. Daarbij zijn het vaak de early adaptors - over het algemeen de hoogopgeleide doelgroepen - die in het begin de AI diensten gebruiken en voeden. Op zich niet heel verwonderlijk dat het systeem zichzelf vervolgens een nogal beperkte kijk op de wereld aanleert.
Google, vrouwen en vacatures
Al in 2015 ontdekten wetenschappers dat vrouwen minder vaak advertenties op Google zien voor goed betaalde banen. De complexiteit van zoekmachines maakt het moeilijk om te zeggen waarom dit gebeurt. Of de adverteerders de voorkeur geven aan mannen, of dat het een onbedoeld gevolg is van de Google algoritmes. Feit is wel dat dit niet bevordelijk is voor het aantal vrouwelijke sollicitanten voor deze goed betaalde banen.
Bubbel
En eigenijk hoeven we met alle #fakenews discussies niet heel ver te kijken om te zien dat het ruimschoots om ons heen gebeurt. Dat onze Facebook timeline een afspiegeling is van wat we het algoritme voeden, en dat het daardoor steeds ingewikkelder wordt om onze oogkleppen af te doen en begrip te tonen voor mensen buiten onze bubbel.
AI is overal. En gaat dus ook steeds minder over code en steeds meer over strategie. Over hoe je als merk je gebruikers nog beter kunt bedienen en die kleine slimmigheden kan integreren die ons leven nu al gemakkelijker maken. Daarbij zijn we verplicht om te luisteren en ons te verdiepen in die gebruikers, allemaal.
En niet alleen naar de boys uit Silicon Valley.
* Deze blog is geschreven door Marjan Straathof, Head of Marketing & PR bij Dept
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!