Feel the beat was dit jaar het winnende concept van het SpinAwards Young Talent programma. De bedenkers willen met dit idee doven en slechthorenden van muziek laten genieten. Hoe gaat het nu, acht maanden later, met hun project? En welke lessen hebben de bedenkers geleerd van hun SpinAwards-avontuur?
Speciaal voor studenten in Nederland en daarbuiten heeft de SpinAwards het Young Talent programma. Vijf communicatiestudenten – Myke Janssen, Noreen de Vaan, Pauline Groot Hulze, Kimberley Schaapsmeerders en Miranda Jansssen - van Fontys Hogeschool hebben in april een gouden ring gewonnen. Zij bedachten een concept waardoor doven en slechthorenden muziek kunnen ervaren met een trillende borstband en een streamingsapp.
Swingen in de huiskamer
Het idee werd geboren door een internetfilmpje, zegt een van de bedenkers Noreen de Vaan. ‘Myke kwam een video tegen van twee meisjes op een festival. Een was voor haar dove vriendin de tekst aan het uitbeelden. Wij vonden het zo gaaf dat mensen elkaar op deze manier helpen en hebben meteen onderzocht of doven niet op andere manier muziek kunnen beleven.’
De studenten vonden tijdens hun zoektocht een paar festivals en clubs voor doven, maar geen oplossingen waardoor ze thuis of in de trein een plaatje kunnen luisteren. Bizar, aldus De Vaan. ‘Hoe gaaf zal het zijn om daarin verandering te brengen? We ontdekten dat het borstbeen de meest gevoelige plek is om trillingen te voelen. Zo kwamen we met het idee voor een borstband. Hieraan zit een blokje die trilt op de beat die je telefoon middels bluetooth doorgeeft.’
Tijdens de Young Talent voorrondes presenteerden de studenten hun idee. Het team won met vlag en wimpel de hoofdprijs en werd toegelaten tot de landelijke finale.
Gepersonaliseerd visitekaartje
‘Voor de finale kregen we meerdere coaching- en netwerkmomenten in Amsterdam’, vervolgt De Vaan. ‘De eerste dag hebben we onze concurrenten ontmoet en kregen we een coach, iemand van Samsung, toegewezen. Met hem hebben we onze pitch voorbereid. De tweede dag stond in het teken van netwerken. We kregen een gepersonaliseerd visitekaartje en zijn bij verschillende bureaus langs geweest. En de derde dag was het zover: de finale. In de avond hoorde we dat we hadden gewonnen. We waren mega trots toen onze namen door de microfoon werden omgeroepen.’
Niemandsland
Daar sta je dan met een gouden ring op het podium. Maar hoe nu verder? De groep is op zoek gegaan naar investeerders, maar tevergeefs. ‘We zijn na afloop benaderd door de media, maar niet door partijen die ons willen helpen. Hennie van Velzen, de organisator van het Young Talent programma, heeft ons gekoppeld aan mensen, maar deze gesprekken zijn stukgelopen. Ook hebben we gesprekken met Spotify gehad over de mogelijkheden. Ze willen met ons werken, maar daarvoor willen ze eerst een werkend prototype zien en die hebben we niet.’
Een van de belangrijkste voorwaarden voor blijvend succes is dat de teamspirit bewaard blijft. ‘We begonnen met z’n vijven, maar nu zijn er drie over. Een van de leden is zich vol gaan richten op haar baan en de ander is nog een master gaan doen.’ De Vaan heeft twee tips: ‘ Je moet niet denken: het was een schoolopdracht en we laten het zitten, maar je moet ervoor gaan. En netwerken is enorm belangrijk. Hier zijn wij tegenaan gelopen. Veel mensen konden ons niet helpen, maar je moet elk gesprek zien als een kans. Het brengt je op nieuwe ideeën. De grootste uitdaging is het vinden van investeerders.’
De resterende teamleden geven de moed niet op: ‘Wij willen deze kans niet aan ons voorbij laten gaan, anders krijgen we spijt. Stel iemand anders komt op televisie met dit idee, dan kun je jezelf voor de kop slaan. We hebben geprobeerd een patent te vragen, maar omdat de band nog niet bestaat kan dat niet. Nu willen we het op de markt brengen in samenwerking met een technische universiteit. Ik geloof nog steeds in ons idee.’