Premium

‘Strategisch antwoord op oplagedaling Veronica Magazine’

David Vink wordt naast algemeen directeur van Veronica Uitgeverij ook baas van SBS Digital. Vink over VOD als speerpunt en de nieuwe strategie van Veronica Magazine.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

werd de benoeming van David Vink als Chief Digital Officer bij SBS bekendgemaakt. SBS Digital is de digitale afdeling binnen SBS Broadcasting die verantwoordelijk is voor de digitale strategie en ontwikkeling en exploitatie van alle digitale platformen.

Met Vinks kennis van digitaal is zijn benoeming niet onlogisch. Voordat hij in 2011 bij Veronica Uitgeverij kwam was hij managing director van Clockwork en eerder leidde hij LBi Lost Boys. Ook was hij lang managing director van Rapp Collins.

Vink is bij SBS ad interim de laatste maanden bezig met het uitrollen van een nieuwe digitale strategie waarbij video on demand (VOD) het belangrijkste speerpunt is. Hij noemt de introductie van NLziet, in samenwerking met RTL en de publieke omroep, en de re-launch van SBS VOD-platform Kijk. Ook werd een nieuwe Kijk app geïntroduceerd.

Welke slag moet SBS Digital de komende tijd maken? Vink: ‘Het Kijk-platform, inclusief NLziet, is de belangrijkste prioriteit. Dat is het kloppend hart van SBS Digital. Daar gaan we de komende maanden een aantal slagen maken in usability en functionaliteit. SBS Digital gaat dit platform zowel voor AVOD, TVOD als SVOD exploiteren. We moeten heel dicht op de markt zitten en op dagelijkse basis optimaliseren. Dat wordt de uitdaging voor de komende tijd.’


David Vink

Digitale roadmap
Dat hij zijn rol als Chief Digital Officer bij SBS gaat combineren met het directeurschap bij Veronica Uitgeverij klinkt niet meteen als heel logisch. Dat bestrijdt hij. &;De uitgeverij ontwikkelt digitale producten die de consument helpen zijn weg te vinden in de complexe wereld van niet-lineaire televisie. Deze twee functies liggen feitelijk dicht tegen elkaar aan en bleken goed samen te doen.&;
Hij gaat er verder op in: ‘Ook bij Veronica Uitgeverij hebben we een omvangrijke digitale roadmap. We gaan onze elektronische programmagids (EPG) ombouwen tot een video guide die de consument de weg wijst in zowel het lineaire als het non-lineaire (VOD) aanbod. Beide activiteiten hebben als zwaartepunt het ontwikkelen van platformen die inspelen op de veranderende televisiemarkt.’

De lekkerste 8
Het Veronica Magazine verloor vorig jaar volgens de Hoi-cijfers flink in oplage - van 697 naar 588 duizend stuks. Op zich is de oplage nog steeds groot voor een Nederlandse titel, maar is de snelle daling niet zorgwekkend? Vink: ‘Iedere uitgever maakt zich zorgen om de snelle daling van de oplages. Maar het is ons niet overkomen.’

Volgens Vink heeft de uitgeverij een strategisch antwoord dat ‘nu al zijn vruchten afwerpt’. Dat is juist gebeurd met enorme investeringen. Hij legt uit: ‘We zijn gemigreerd van een tv-gids naar een entertainmentblad met programmagegevens. Exclusief voor onze abonnees hebben we daar een dagelijks digitaal product aan toegevoegd “de lekkerste 8”. We zijn onze lezers veel meer gaan bieden en hebben dat ook in onze prijsstelling laten terugkomen.’

Vink zegt dat ‘dit sterk verbeterde product’ nog steeds een bereik van 1.900.000 lezers heeft. ‘Ook zien we dat Veronica Magazine een ongekende responskracht heeft. Onze EPG heeft al 1.600.000 downloads en zo’n 500.000 unieke bezoekers per maand. We werken nu aan de vervolgstappen in de vorm van een videoguide, met zowel verdienmodellen in de business-to-business als business-to-consumer markt.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie