Suzan & Freek, De Jeugd van Tegenwoordig, Sunnery James & Ryan Marciano en Snelle nemen op 31 december muzikaal en digitaal afscheid van 2020. Samen met artiesten als Broederliefde, Jeangu Macrooy, Sam Feldt, Jandino Asporaat en Yellow Claw treden ze op tijdens het online thuisfestival Goodbye 2020, meldt de organisatie.
Virtuele festivalgangers kunnen tijdens oud en nieuw "gratis vanuit de huiskamer" via meer dan veertig streams optredens bijwonen. Allerlei muziekstromingen komen voorbij: van Nederlandstalig tot drum & bass en van techno tot hiphop. Jandino Asporaat, Roué Verveer en Howard Komproe verzorgen een comedyshow. In totaal zijn tussen 17.00 en 05.00 uur optredens van zo'n 250 artiesten te zien, die allemaal optreden vanuit een eigen studio of podium. De online podia worden ondersteund door festivals als Dance Valley, Milkshake Festival en Vunzige Deuntjes. Via Zoom kan contact worden gelegd met vrienden, familie en andere feestgangers.
Vindingrijk
Het digitale festival, een initiatief van het online festivalplatform Follow The Beat, is een online alternatief voor oud-en-nieuwfeesten die vanwege de coronamaatregelen niet kunnen doorgaan. 'Het is volgens ons dé manier om veilig en verantwoord het nieuwe jaar in te gaan', zegt initiatiefnemer Maarten Schulz, grondlegger van Follow the Beat. 'Met het toenemend aantal besmettingen vroeg ik mij af hoe wij met ons platform en met de festivalsector op een positieve en vindingrijke wijze kunnen bijdragen en mensen motiveren om thuis te blijven. Zo ontstond het idee om zoveel mogelijk artiesten, festivals en clubs online samen te brengen.'
Het festival wordt door omarmd door de overheid, verschillende gemeenten. Vanuit de NCTV, de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid, is een miljoen euro beschikbaar gesteld. Volgens een woordvoerder van die dienst past het evenement binnen de doelstelling om alternatieve activiteiten voor jongeren en jongvolwassenen aan te bieden tijdens de feestdagen.
Recordtijd
Digitaal bureau Incentro is nauw betrokken bij de organisatie en is verantwoordelijk voor de technische realisatie, de schaalbaarheid en design. Volgens sales director Jaap Vlaming is het complete festival in een paar weken uit de grond gestampt. 'Dat we in recordtijd zoiets hebben neergezet, is natuurlijk wel heel tof. Het is heel erg groot geworden, met verschillende grote namen. Mooi dat we die artiesten iets kunnen bieden in deze tijd.'
Vlaming verwacht ongeveer 500.000 kijkers. 'Je ziet nu al redelijk veel verkeer en de komende dagen houden we het aantal inschrijvingen goed in de gaten. Maar hoe meer, hoe beter natuurlijk.'
Het volledige schema wordt later bekendgemaakt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!