De winstgevendheid van de Nederlandse tak van RTL Group staat onder druk. De dalende advertentiemarkt, maar ook investeringen in digitalisering zorgen voor een ebitda die op 10 miljoen minder uitkomt dan in dezelfde periode vorig jaar (van 30 miljoen euro naar 20 miljoen euro).
De markt voor tv-reclame daalde met 6,2 procent. Mede daardoor ging de omzet met 10 miljoen omlaag: van 236 miljoen naar 226 miljoen euro. Door de afnemende lineaire kijktijd heeft de gehele tv-branche last van de dalende bestedingen aan spot.
'Nemen tijd om te groeien'
De nieuwe topman Sven Sauvé spreekt van 'een minder positief resultaat 'na jaren de wind in de zeilen te hebben gehad'. 'De dalende tv-advertentiemarkt en het snel veranderende kijkgedrag heeft z’n weerslag op ons winstniveau.'
Sauvé stelt dat RTL op de goede weg is met Videoland als nummer twee speler achter Netflix. 'En ook met de grootste MCN van Nederland hebben we serieus voet aan de grond hebben gekregen in een disruptief medialandschap. Die activiteiten hebben tijd nodig om te groeien en die tijd nemen we. Net als de ruimte om te investeren in deze veelbelovende initiatieven. We gaan dus nog meer versnellen op de ingeslagen weg.'
RTL Group
Moederconcern RTL Group zag zijn omzet in het eerste halfjaar met 3,5 procent stijgen. De winst steeg nauwelijks. Wel gaat het goed met de opbrengsten uit online televisiediensten. Die stijgen met bijna de helft tot 389 miljoen euro.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!