De nieuwe website Resport.nl van uitgever Mediahuis brengt elke dag nieuws over tennis, Formule 1, hockey en verschillende andere sporten. Wat opvalt: daar komt vóór publicatie geen menselijke auteur bij aan de pas. Resport gebruikt sportnieuws van persbureau ANP, waarna een algoritme van OpenAI het nieuws verschillende koppen geeft en labelt aan een categorie, tags en url. Pas na de livegang leest een medewerker het artikel door om eventuele aanpassingen door te voeren.
Framework
Mediahuis zegt sinds de lancering van ChatGPT door OpenAI (november 2022) te experimenteren met artificiële intelligentie (AI). De opgedane inzichten hebben geleid tot de ontwikkeling van een compleet nieuwe website die sportnieuws van het ANP brengt.
Het framework van Resport is hetzelfde als verschillende andere Mediahuis-websites, waaronder techwebsite Want. Wat betekent dat de sites hetzelfde Wordpress-thema en dezelfde 'geoptimaliseerde back-end-systemen' gebruiken, licht een woordvoerder van Mediahuis desgevraagd toe aan Adformatie. De teams van Want en Resport werken volgens de woordvoerder nauw samen, onder andere om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen op AI-gebied.
Anders dan op bestaande Mediahuis-websites staan er op Resport nog geen advertenties. Gevraagd of dat gaat veranderen, antwoordt de woordvoerder dat 'we dit in de toekomst mogelijk willen maken.'
Disclaimer onder artikel
'Sport is een nieuwscategorie die redelijk feitelijk en overzichtelijk is, en zich daarom bij uitstek leent voor dit experiment', zegt Amarins de Boer, head of content bij Mediahuis. Resport kan artikelen publiceren zonder tussenkomst van een redacteur. 'Om de volledige betrouwbaarheid van de website te kunnen waarborgen, worden er dagelijks checks uitgevoerd door ervaren redacteuren. Daarnaast staat er onder ieder artikel wat er door AI is gegenereerd. Als een redacteur na publicatie iets aanpast, bijvoorbeeld de kop, zul je dat ook terugvinden onderaan het artikel.'
Meer AI bij Mediahuis
De Boer van Mediahuis zegt dat het bedrijf werkt aan meer AI-functies voor Resport. Op termijn krijgen artikelen 'verrijking via biografieën over genoemde sporter(s), klassementen en trivia-achtige achtergronden.' Er komt ook nieuws over voetbal, bevestigt een woordvoerder van de uitgever desgevraagd. Voetbalnieuws ontbreekt op dit moment nog op de website.
Mediahuis gaat de inzichten die uit Resport voortkomen in ieder geval gebruiken binnen andere websites in zijn Digital Platforms-cluster. Daar vallen onder meer Manners, Culy en J/M Ouders onder. De Boer: 'AI ontwikkelt zich razendsnel. Door Resport ontdekken we in hoog tempo de kansen en valkuilen. We bouwen nu sneller goede AI-tools die de redacties helpen, zoals het laten generen van koppen, bijschriften en tags. En dat zal in de toekomst alleen maar meer worden. Wat mij betreft een positieve ontwikkeling, omdat er zo meer tijd over blijft voor het maken van verhalen.'
Een woordvoerder geeft bij een toelichting over de kansen van AI aan dat de artificiële hulp altijd ter ondersteuning van de redactie zal zijn, geen vervanger.
Lees ook
- Digital transformation & tech Zo experimenteren marketing- en mediamakers met ChatGPT
- Digital transformation & tech Copywritingbureau wil van schrijvers naar 'prompt engineers': 'We kunnen simpelweg niet anders'
- Digital transformation & tech Op GPTx weten ze het zeker: ChatGPT en andere kunstmatige intelligentie gaan veel creatieve beroepen drastisch veranderen
- Digital transformation & tech Wat doen AI-hulpmiddelen als Midjourney en ChatGPT met creativiteit?
- Carriere Thumbnail-artiesten vrezen overbodig te raken door kunstmatige intelligentie