Het in mei 2008 aangekondigde experiment door televisie netwerk Fox in de VS vond plaats in de herfst van 2008 en februari 2009. Het idee achter Remote Free TV is dat er minder wordt geadverteerd gedurende een televisie programma, zodat de kijkers niet meer zappen (remote free) en er ook sprake is van een hogere recall van de commercials. Normaal gesproken zijn de eerste en de laatste commercials het duurste omdat mensen eventjes blijven hangen tijdens een break, of op tijd weer terugkomen bij het programma. Bij Remote Free TV zouden kijkers niet meer massaal zappen omdat de duur van de commercial break korter is geworden.
Voor adverteerders reuze interessant, maar wel erg duur. Fox liet de prijzen van de commercials in dusverre stijgen dat adverteerders $343,000 betaalden voor een 30 seconden commercial op een dinsdagavond.
Het experiment is uitgevoerd tijdens het drama programma’s ‘Fringe’ in de herfst 2008 en ‘Dollhouse’ afgelopen vrijdag de 13e. De donderdag ervoor heeft Fox in de NY Times laten weten dat het experiment gematigd geslaagd is. Het heeft financieel geen zoden aan de dijk gezet, echter wel is gebleken dat de recall van de merken in de commercials bij ‘Fringe’ 22% hoger was dan in overige drama programma’s op prime time.
Of Fox door gaat zetten met Remote Free TV is nog niet duidelijk. Fox laat weten dat tijdens de aankondiging in mei 2008 er weinig was voorbereid, maar dat we er allemaal bij winnen als we het huidige model veranderen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!