We dromen er allemaal wel eens van: de ruimte ingaan. In dit leven gaat de gewone sterveling dat vermoedelijk niet meer meemaken. Wat wel binnen handbereik ligt, is een reisje met de hyperloop: het voertuig dat in 2012 werd bedacht door Elon Musk. De hyperloop een snelle trein noemen doet afbreuk aan wat het is: een hypermodern bouwwerk dat je sneller dan ooit over land van a naar b brengt.
Adformatie maakte een virtuele proefrit in hartje Delft, waar start-up Hardt zetelt. Het bedrijf is verantwoordelijk is voor de uitrol van de hyperloop in Nederland. Samen met het Amsterdamse bureau Accenture Interactive heeft Hardt het mogelijk gemaakt om nu al – de hyperloop wordt naar verwachting pas over acht jaar in gebruik genomen – te kunnen ervaren hoe zo’n reis verloopt.
Geen ramen, wel Noorderlicht
In een deel van een cabine ervaar je tijdens de Hyperloop Experience hoe het is om een zogenaamde hypernaut te zijn: een passagier van de hyperloop. Tijdens een ritje van Amsterdam naar Berlijn, dat straks als het goed is slechts een uurtje zal duren in plaats van de huidige acht uur, worden alle snufjes uit de kast gehaald. Met een iPad en een daarvoor ontworpen Augmented Reality-experience en een HoloLens, kun je niet alleen meemaken hoe de reis zal zijn, maar vang je als passagier ook een glimp op van de complete trein.
Het ontwerp van de trein is wit en futuristisch: het zou bijna een ruimteschip kunnen zijn. De cabine en de stoelen, die lijken te zweven, voelen ruim aan. 'Dat kan kloppen', zegt Jelte Altena, Project Lead van Hardt Hyperloop. 'Bij de bouw is rekening gehouden met het feit dat mensen steeds langer worden.' Aan beenruimte dus geen gebrek.
Het 2D-scherm op de vliegtuigstoel is verleden tijd: de route wordt dankzij de HoloLens als 3D-model geprojecteerd. Daarop zijn de gebouwen te zien die je als passagier passeert. Natuurlijk is er ook praktische informatie te zien als de reisduur, de snelheid (maximaal 1000 km/u) en de temperatuur. Ramen vind je niet in de hyperloop, die straks door enorme betonnen buizen naar het eindpunt raast. Wel is er een kunstmatig uitzicht: op het plafond wordt het Noorderlicht geprojecteerd. Volgens Hardt zijn de mogelijkheden eindeloos. Ook een livefeed vanuit het ISS behoort tot de mogelijkheden.
Aan het einde van de reis krijg je als virtuele passagier een badge te zien met daarop de tekst: We Are Hypernauts. 'We willen het gevoel oproepen dat het echt een heel speciale manier van reizen is', zegt Altena. 'Veel mensen kunnen zich er geen voorstelling van maken hoe het is om straks met de hyperloop te reizen. Het is teveel een 'ver-van-mijn-bed-show'. Deze ervaring moet het tastbaar maken.'
Volgens Altena is de hyperloop het veiligste vervoermiddel dat er - straks - bestaat. 'Alles is geautomatiseerd. Er komt geen menselijke beslissing meer aan te pas. De meeste fouten in de luchtvaart ontstaan door menselijk handelen. Dat risico hebben we dus uitgesloten.'
Buizenpost
Hoe zat het nu ook alweer precies met de hyperloop? In 2012 werden de negentiende eeuwse ideeën voor spoorwegen op luchtdruk afgestoft door Musk. Hij combineerde het met het systeem van de buizenpost, waarbij kokers met overdruk of vacuüm werden vervoerd. Door in speciale - nog te bouwen - buizen een luchtledige omgeving te creëren, is de luchtdruk zo laag dat een capsule nauwelijks nog weerstand ondervindt. Op die manier kunnen dus enorme snelheden worden gehaald.
De hyperloop reist niet echt over land, maar zweeft in de buis dankzij magnetische voortstuwing. Musk ging simpel gezegd uit van het hovercraftprincipe, maar andere hyperloopbedrijven - zoals Hardt - gebruiken de techniek van de zogeheten maglevtreinen. Deze treinen gebruiken elektromagneten voor zweven en voortstuwing. De hyperloop zou een topsnelheid kunnen bereiken van 1000 km/u. Een rit Amsterdam-Parijs zou dan een half uur duren. De trein wordt vaak omschreven als een soort buizenpost voor mensen en goederen.
Voordat de hyperloop in 2028 in gebruik kan worden genomen, moeten er kilometerslange enorme betonnen buizen aan worden gelegd. TNO berekende dat de aanleg van vijf kilometer Hyperloop 20 miljoen euro kost, wat de kosten voor bijvoorbeeld het traject Schiphol-Frankfurt op 1,8 miljard euro zou brengen.
Desondanks is het de bedoeling dat de hyperloop voor iedereen betaalbaar is. Altena: 'De motivatie voor de hyperloop is duurzaam reizen. Als het straks alleen voor de rijken beschikbaar zal zijn, dan zet dat geen zoden aan de dijk.’ Wat de kosten zouden zijn? 'Ergens tussen een treinkaart en een vliegtuigticket in.'
Hardt heeft sinds 2018 een samenwerkingsverband met Schiphol, dat onlangs werd verlengd. Volgens de luchthaven kan de hyperloop op termijn een belangrijke rol spelen bij de duurzame ambitie van Schiphol. De hyperloop spint dan ook garen bij de huidige tijd, waarin ook luchtvaartmaatschappijen door overheden worden gedwongen na te denken over duurzame alternatieven.
Uit onderzoek is naar voren gekomen dat 12,5 miljoen van de passagiers die in 2050 via Schiphol zullen reizen, gebruik kunnen maken van de hyperloop als alternatief. Het gaat onder meer om verbindingen tussen Duitse, Belgische, Britse en Franse luchthavens met Schiphol. Volgens Altena is het niet de bedoeling dat de hyperloop al het vliegverkeer vervangt. 'De hyperloop kan vooral worden ingezet bij woon- werkverkeer of voor andere korte afstanden.'
De volgende stap is het openen van een testlocatie in Groningen. Het European Hyperloop Center moet gaan bestaan uit een laboratorium en een testbaan van 3 kilometer, waar de hyperloop voor het eerst wordt getest met 700 km/u. Die verrijzen ten oosten van de stad Groningen. De bouw moet komend najaar beginnen en in 2022 moet het complex klaar zijn.
Altena: 'In Berlijn wonen en in Amsterdam werken? Dat kan straks dus. Of woon je liever in Parijs maar wil je je familie in Groningen niet missen? Dat hoeft ook niet meer.' Hoewel die tijdswinst in onze drukke levens natuurlijk vooral een groot voordeel is, lijkt het stiekem bijna jammer dat een reis de hyperloop toch niet net even wat langer duurt.