'Reclamebranche kent groen internet niet'

Drie van de vijf ondervraagde reclamebureaus (62%) hebben nog nooit van groen internet gehoord. Bijna de helft (44%) van de bureaus denkt dat internet betrekkelijk schoon is.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het internetbedrijf Publer, leverancier van het gelijknamig Content Management Systeem (CMS), onderzocht in week 29 de reclamebranche op haar bekendheid met groen internet. Het bureau deed dat omdat ze vindt dat reclamebureaus van beslissende invloed zijn op de wijze waarop hun klanten op het internet aanwezig zijn.

Ook de houding en het gedrag van reclamebureaus tegenover een groen internet zijn door Publer onderzocht. Een ruime meerderheid van de bureaus vindt dat ofwel de internetgebruiker zelf (26%) ofwel de hostingpartij (28%) verantwoordelijk is voor de CO2-uitstoot door internet. Een minderheid ziet groene websites als slechts een hype.

Publer meldt dat volgens Amerikaans onderzoek de CO2-uitstoot van het internet vorig jaar wereldwijd al gelijk was aan de 2 procent van de luchtvaart. De hoge CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door het constant stijgende energieverbruik en de hoeveelheid afval die de ICT-sector produceert.

Het bureau spreekt van een groene website als de server waarop de site draait CO2-neutraal is, dat wil zeggen uit duurzame energiebronnen put of CO2-uitstoot compenseert door de aanplant van bomen. Publer is een van de eerste CMS-leveranciers die al zijn klanten volledig groene websites garandeert.

De enquete werd per e-mail uitgezet onder 1.426 bureaus waarvan er ruim 50 reageerden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie