Premium

Ook Rabobank kiest voor Google Pay: klanten hebben vragen over hun privacy

Sommige Rabobank-klanten hebben vragen over het privacybeleid van Rabobank en Google Pay. Adformatie probeert duidelijkheid te verschaffen.

De Google Pay-app in actie
Afbeelding: Google

Rabobank-klanten met een Android-smartphone kunnen per 1 augustus niet meer contactloos pinnen via de Rabo Wallet-app. Rabobank stapt op die datum definitief over op Google Pay, dat meer functies biedt. Een deel van de klanten wil echter geen gebruikmaken van Google Pay omdat Google onder andere (betaal)gegevens mag delen met partners.

Veel Nederlandse banken werken al met Google Pay. De Rabobank biedt sinds medio mei ondersteuning voor Google Pay, dat werkt op smartphones met het Android-besturingssysteem. Dat zijn smartphones van alle merken behalve Apple. Op de Apple iPhone kunnen klanten contactloos betalen via Apple Pay.

Rabobanks keuze voor Google Pay betekent het einde van de vertrouwde Rabo Wallet-app, die 1 augustus onbruikbaar is. Een woordvoerder van de Rabobank licht toe: ‘Rabobank kijkt continu naar het verbeteren van onze dienstverlening en de Rabo Wallet voldoet niet meer aan de huidige standaarden. Hierdoor kunnen wij niet meer de service bieden die we graag zouden willen met de Rabo Wallet. Met Google Pay kan dat nu en in de toekomst wel.’

Google mag (betaal)gegevens delen met derden

Rabobank-klanten die contactloos willen blijven betalen met hun smartphone, moeten aan de slag met Google Pay. Een deel van de klanten geeft op online fora aan daar blij mee te zijn omdat Google Pay bijvoorbeeld ook werkt bij webwinkels en op smartwatches van bepaalde merken. Een ander deel van de klanten twijfelt om Google Pay te gebruiken. Bijvoorbeeld omdat je moet inloggen met je Google-account of anders een Google-account moet aanmaken. Sommige Nederlanders hebben bewust geen Google-account omdat ze hun gegevens niet met het techbedrijf willen delen. Een deel van de Rabobank-klanten heeft mede daarom geen goed gevoel over de privacyvoorwaarden van de betaaldienst. Met name onderstaande alinea uit de aanvullende voorwaarden van ‘Google Pay bij Rabobank 2022’ leidt tot vragen en zorgen.

‘Google zal je persoonsgegevens (bijvoorbeeld de transactiegegevens van betalingen die je hebt gedaan met Google Pay) misschien hergebruiken voor andere doeleinden. Ook zal Google deze gegevens misschien delen met derden. Bijvoorbeeld met partijen die zij inschakelt of bij Google aangesloten bedrijven. Google zal deze (betaal)gegevens misschien ook gebruiken voor doelen die niet perse nodig zijn om de betaling te doen of te kunnen controleren. Google is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens door Google. De privacyverklaring van Google is hierop van toepassing. Deze vind je op deze website. Ook kun je je privacy voorkeuren voor Google Pay bekijken en wijzigen via deze website.’

Rabobank gaat niet de diepte in

Adformatie legde de betreffende alinea voor aan de Rabobank en vroeg welke gegevens Google mag verzamelen van Rabobank-klanten die Google Pay gebruiken, waarom Google die gegevens mag gebruiken voor andere doeleinden dan het faciliteren van mobiele betalingen, wat Google technisch en juridisch kan en wat partners van Google kunnen doen met de data van Rabobank-klanten die Google Pay gebruiken.

Vragen rondom privacy en techniek waar de Rabobank inhoudelijk op kan reageren om twijfelende klanten te informeren. Het antwoord van de woordvoering gaat echter niet de diepte in. ‘Voor het gebruik van Google-Pay heeft de klant een Google account nodig. Bij het gebruik van Google Pay delen we persoonsgegevens met Google. Google controleert of deze gegevens overeenkomen met je Google account. Dit doet zij vanuit veiligheidsoogpunt om fraude tegen te gaan. Voor het gebruik van Google Pay deelt de klant transactiegegevens met Google, zoals waar en wanneer je met Google Pay betaald hebt. Voor het verdere gebruik van de persoonsgegevens door Google, gelden de privacyvoorwaarden van Google. Deze vind je op deze website. Klanten kunnen hun privacyvoorkeuren voor Google Pay bekijken en wijzigen via deze website.’

De bank verwijst dus met name naar de privacyvoorwaarden van Google, in plaats van die voorwaarden te verduidelijken. Adformatie heeft de Rabobank gevraagd of het de eerder gestelde vragen inhoudelijker kan beantwoorden. Daar kwam de volgende reactie op: 'Rabobank wijst klanten op de voorwaarden die Google verbindt aan zijn diensten. Wij wijzen klanten ook op de alternatieven die beschikbaar zijn voor contactloos betalen. De keuze is aan de klant. Mocht je verdere vragen hebben over de voorwaarden van Google, dan is het aan Google die te beantwoorden.'

Rabobank: bewust zo transparant mogelijk

Sommige Rabobank-klanten zijn van mening dat Google Pay vanwege zijn voorwaarden minder privacyvriendelijk is dan de Rabo Wallet, die bijna met pensioen gaat. Op de vraag van Adformatie wat de bank van deze klantmening vindt, antwoordt een woordvoerder: ‘Rabobank probeert haar klanten altijd zo goed mogelijk te informeren bij het gebruik van persoonsgegevens. Daarom heeft Rabobank er bewust voor gekozen om zo transparant mogelijk te zijn als het gaat om het delen van persoonsgegevens met Google. In het aanmeldproces voor Google Pay besteden we hier ook extra aandacht aan.’

Gebruik Google Pay niet verplicht

De Rabobank geeft tot slot aan dat klanten niet verplicht zijn om Google Pay te gebruiken. Ze kunnen gebruik blijven maken van hun pinpas (ook voor contactloze betalingen) en van alternatieve betaalmethoden als een smartwatch van Garmin en Fitbit (dat onderdeel uitmaakt van Google). Een iPhone en Apple Watch zijn ook geschikt voor contactloze pinbetalingen. Niet alle Rabobank-klanten met een Android-smartphone nemen genoegen met de argumentatie van de bank. Eén klant – die anoniem wil blijven – legt uit: ‘De Rabobank zegt wel dat het gebruiken van Google Pay een eigen keuze is, maar het is óf akkoord geven om mijn gegevens te delen met Google óf niet langer contactloos pinnen met mijn smartphone.’  

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie