Niet alleen Volkskrant columniste Sheila Shitalsing lag onder bank van het lachen om de presentatie van Trusted Media, het nieuwe bureau van Sjuul Paradijs. Ook de pr-wereld reageert op zijn zachtst gezegd kritisch. O.a. Jody Kohler van Coopr en Erik Visser van Van Luyken schreven hun ongeloof van zich af in een blog.
'Volstrekt ongeloofwaardig'
Charles Huijskens, HuijskensBickerton
Ik geloof niet dat het Nederlandse bedrijfsleven op het bureautje van Sjuul Paradijs zit te wachten. Het komt allemaal wat oubollig over. De man is volgens de geruchten met één tot anderhalf miljoen premie vertrokken bij De Telegraaf en ineens heeft hij het licht gezien. Zijn boodschap komt na zijn carrière bij de krant dan ook volstrekt ongeloofwaardig over. Het is een beetje alsof de brandweercommissaris na zijn ontslag iedereen gaat vertellen hoe je brandjes moet blussen. Waarom heb je dat niet in de praktijk gebracht? Had dat gedaan toen je daar nog zat. Ik heb redacteuren gesproken bij De Telegraaf en die zijn niet blij met het feit dat hij overal over wil praten, behalve over de reden voor zijn duurbetaalde vertrek. Een vreemde zaak, in dit tijdperk van transparantie. Als je bedrijven daarover adviseert, moet je ook flink zijn. Los daarvan: ik vind het ook wel een beetje sneu. Als hoofdredacteur van De Telegraaf heb je toch wel een functie. Dan je dan op je ouwe dag nog met een zak geld een bureautje begint waarbij je anderen gaat vertellen hoe het beter moet, tja.
'Niets nieuws onder de zon'
Erik Visser, Van Luyken Communicatieadviseurs
Gevoel voor publiciteit heeft-ie zeker. Zo'n beetje elke krant besteedde er aandacht aan en 's avonds kon hij zijn nieuwe bedrijf ook nog in een talkshow promoten. Chapeau, Sjuul Paradijs. Daarmee is alles wel zo'n beetje gezegd, want nieuw is zijn Uber voor de journalistiek allerminst. Sterker nog, de presentatie van zijn nieuwe bedrijf Trusted Media in het Amsterdamse hotel De L'Europe, is pr uit de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw. Toen pr-adviseurs nog sherrysjorsen waren op zoek naar een stukkie voor hun klanten in het Stan Huygens Journaal, de societyrubriek van De Telegraaf, jarenlang het werkterrein van Paradijs.
Paradijs en Emmer, begin 2015 nog hoofdredacteur en adjunct van De Telegraaf, zijn de zoveelste journalisten die de krant, radio of tv verruilen voor een baan in de pr. Niets nieuws onder de zon.
Waarom deze voor journalisten gebruikelijke stap gepaard moest gaan met het bevuilen van hun eigen nest, is ons een raadsel. Hun uitspraken als 'de uitgever heeft niet meer het monopolie op de verspreiding van nieuws' en 'de Telegraaf heeft een bedrijf daarvoor niet nodig', hebben alles weg van natrappen. En dat geeft, behalve dat het klinkklare onzin is — Uber de top, om in zijn jargon te spreken —ook te denken. Welke onderneming wil zo iemand als adviseur? Vandaag denkt hij nog met je mee, maar dat kan morgen anders zijn en laat hij je vallen als hem dat beter uitkomt. De sherrysjorsen uit de vorige eeuw hadden ook dat aureool. Mee- en mooipraters. Wie zoals Paradijs beweert dat bedrijven en overheden geen traditionele media meer nodig hebben, heeft vooral het eigen belang voor ogen. Paradijs' Uber voor de journalistiek is oude wijn in nieuwe zakken met de smaak van sherry. Not our cup of tea.
Klik hier voor de volledige tekst van het blog
Jody Kohler, Coopr
Een PR-bureau dat bedrijven gaat helpen om uitgever te worden, dat doet Trusted Media. Volgens de twee heren zullen in navolging van Amerikaanse organisaties ook in Nederland bedrijven, merken en overheden steeds meer hun eigen journalistieke media gaan verzorgen. Grotere organisaties dienen hun voorlichters in te ruilen voor een newsroom, aldus Paradijs en Emmer. Storytelling. Echte verhalen. Geen PR-spin. Disruptief. Nieuw. Mijn eerste, tweede en derde reactie na het lezen van deze belofte was: Echt?! Dit is nieuw én nieuws?!
Hopende op een sprong voorwaarts zijn deze heren, zonder het te weten, rond 2005 uit hun tijdmachine gestapt. Back to the past zeggen wij dan. Werd de moderne PR wereld zo’n 11 jaar geleden al wakker geschud door Tom Foremski en zijn formule EC = MC (Every Company is a Media Company), nu verwelkomen wij hier in 2016 ‘Trusted Media: de Uber voor journalistiek’. Sheila Sitalsing kopte het afgelopen zaterdag mooi: ‘Sjuul gaat pr in met zak vol oude ideeën en krijgt natiebreed publiciteit’. Ik lag blijkbaar onder de bank naast haar, weerloos van het lachen. Zij blaast alle flauwekul en clichés in haar artikel weg en onthult een wereld van: content marketing en social media. En inderdaad, dat is niets nieuws.
Ruim 10 jaar nadat marketing en PR professionals deze (en meer!) termen al eigen hebben gemaakt, de industrie al tientallen content en social campagnes met awards heeft beloond en hier al honderden boeken over zijn verschenen. Het getuigt van heel veel lef om dan in de media te beweren dat je met iets innovatiefs komt.
Klik hier voor de volledige tekst van het blog
'Ze claimen het domein net iets harder'
Ewald van Rooij, Lindblom
Ik vind het flauw dat er zo schamper wordt gedaan over het nieuwe bureau van Sjuul Paradijs en Jan-Kees Emmer. De manier waarop ze hun initiatief hebben gelanceerd is volledig in de beste Telegraaf-tradities met tromgeroffel, een heus boek en opgepompte uitspraken. En hun nieuwe bureau is ook niet zo disruptief als ze ons doen geloven. Maar in de kern hebben ze natuurlijk wel een punt: er is steeds minder geld voor goede journalistiek en tegelijkertijd hebben grotere bedrijven en organisaties veel content die ze goed zouden kunnen delen. Alleen de manier waarop het nu gebeurt, is toch vaak te marketing-driven. Dat kan anders, journalistieker en transparanter. Natuurlijk zijn er al een heleboel bureaus die exact dat doen. Maar Paradijs en Emmer claimen het domein net iets harder. En dat hebben ze dus goed gedaan.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!