De nieuwe richtlijn is de eerste stap naar vrij Europees betalingsverkeer. En dan praat je onder andere over SEPA, Single European Payment Area, oftewel vrij geldverkeer in de hele Europese gemeenschap.
Met SEPA kunnen consumenten straks overal in Europa rechtstreeks geld overmaken naar hun eigen rekening, is de mogelijkheid voor 'direct debit' en zijn creditcards in elk land onbeperkt geldig. Maar... moeten banken ook opeens gaan concurreren met goedkopere collega's en betaalsystemen in andere landen, of moeten consumenten opeens veel transactiekosten betalen omdat het ene geïmplementeerde systeem duurder is dan het andere...
SEPA kent felle voor- en tegenstanders, maar hier horen we er eigenlijk nog weinig over. Het hele proces naar vrij betalingsverkeer belooft echter een groot spektakel te worden...
In het allereerste nummer van IT Executive, een tweewekelijks Kluwer-magazine voor CIO's, probeert columnist Charles Groenhuijsen uit te leggen wat de invoering van SEPA zal betekenen voor de gewone man.
Want SEPA kan makkelijk tot extra lasten leiden. Alle extra kosten die de banken maar ook retailers moeten maken, worden volgens Groenhuijsen natuurlijk doorberekend en dat betekent op korte termijn misschien iets meer betalen voor je betaalopdrachten of bankafschriften, maar ook voor je dagelijkse boodschappen. Een euro deja vu...
Groenhuijsen waarschuwt: 'SEPA, vertellen gestudeerde banktypes me, zal op den duur wel wennen. Tjsa, ze zeggen ook dat het veel ingrijpender zal zijn dan de invoering destijds van de euro. Bij de euro maakten we ons al lekker boos dat ons biertje, knabbeltje en patatje-oorlog ineens veel duurder werden. Dat snapt iedereen. Maar SEPA is ongrijpbaar totdat het er ineens is.'
Het Europese lobby-orgaan van de retailers, EuroCommerce, ziet juist kansen, alhoewel veel retailers bang zijn voor hoge kosten.
Xavier Durieu, secretarisgeneraal van EuroCommerce, zegt in een persbericht vandaag: 'SEPA zorgt er juist voor dat de gesloten markt van betaalsystemen zich opent, ruimte maakt voor competitie en de banken dwingt tot meer transparantie. Iedere Europeaan kan hier alleen maar van profiteren.'
EuroCommerce is vanaf het begin een groot voorstander geweest van de Richtlijn. Het enige kritiekpunt dat retailers hebben, is dat lidstaten middels deze Richtlijn hen kunnen tegenhouden om extra kosten door te berekenen voor alternatieve en duurdere betaalmogelijkheden...
Durieu: 'Retailers zouden hun klanten moeten kunnen vertellen dat een systeem duur is. Nu we niet de mogelijkheid hebben om tegen hogere kosten een (beter) betaalsyteem aan te bieden, leidt dat tot implementatie van systemen die wellicht minder efficient zouden kunnen zijn.'
De Richtlijn, dat een basiscompromis tussen de verschillende partijen betekent, is gereed. Nu echter de implementatie nog. Ik ben erg benieuwd naar de eerste SEPA-rellen...
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!