2014
Amazon brengt zijn eerste luidspreker voor thuisgebruik uit die te bedienen is via spraakbediening. Het producttype is tegenwoordig breed vertegenwoordigd, maar houdt het imagoprobleem van mogelijke afluistering.
2015
Space X presenteert het plan om via Starlink- satellieten in de ruimte, snel draadloos internet op de hele aardbol mogelijk te maken. Anno 2023 is Starlink marktleider in zijn segment en krijgen steeds meer mensen – voor het eerst – toegang tot het internet.
2016
De start van het Chinese TikTok, tegenwoordig bekend als mateloos populair socialmediaplatform dat vanwege privacyzorgen door steeds meer overheden, verboden wordt.
Eervolle vermelding: Google brengt zijn eerste luidspreker met spraakbediening uit en ABN Amro lanceert de terugbetaaldienst Tikkie.
2017
Epic Games brengt Fortnite uit, dat uitgroeit tot een populaire (schiet)gamewereld waarin merken tegen betaling ook eigen evenementen, zoals virtuele concerten, organiseren.
2018
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) treedt na jaren voorbereiding in en heeft on- en offline invloed op de privacy van Europese consumenten.
2019
De start van Disney+, de zoveelste videostreamingsdienst. Maar wel een die vier jaar later al 161,8 miljoen abonnees heeft en succes boekt met een advertentie-ondersteund abonnement. De dienst moet in 2025 winstgevend worden.
2020
OpenAI brengt het GPT-3-taalmodel uit, dat in eerste instantie weinig aandacht krijgt van het grote publiek.
2021
Het jaar waarin de Non Fungible Token (NFT), oftewel het bewijs dat je eigenaar bent van een virtueel product of kunstwerk, ‘vanuit het niets’ populair is. Die populariteit zakt in 2022 in, maar de NFT bestaat nog steeds.
2022
In het begin van het jaar lijkt er nog niets aan de hand, maar met de Kerst gaat het maar over twee dingen: betekent ChatGPT het einde van zelf teksten schrijven, en kijken we straks alleen nog maar naar afbeeldingen die gegenereerd zijn door Dall-E-2 (allebei van OpenAI)?
Eervolle vermelding: de legalisering van online kansspelen in Nederland, wat een stroom aan bijbehorende reclames oplevert.
2023
Wat wordt dé technologische innovatie van 2023? Verrast Apple de wereld met zijn langverwachte Mixed Reality-headset, staat er met succes een nieuw socialmediaplatform op, of herinneren we 2023 over vijftig jaar om een hele andere reden? Wie het weet mag het zeggen.