In China wordt, zoals we regelmatig op dit blog kunnen waarnemen, veel vervalst. Niet alleen fysieke goederen moeten eraan geloven, zelfs dienstverlening is niet veilig voor de immer inventieve Chinezen. Vandaag zijn public relations aan de beurt.
Chinese bedrijven die iets van locale overheden willen (subsidies, een stuk land, vergunningen), maken meer kans als ze laten zien dat ze solide zijn. En een van de belangrijke tekenen van soliditeit is het hebben van buitenlandse investeerders. Met name diep in de Chinese provincies, waar men vaak te lijden heeft van slecht geleide staatsbedrijven, maakt een bedrijf met buitenlandse pottenkijkers, waarvan bekend is dat ze vaak bitter noodzakelijke managementervaring meebrengen, een positieve indruk.
En wat doe je dan als er een delegatie die kant op gaat? Je ronselt een paar Lao wais. En we zouden geen Nederlanders zijn als we niet haantje de voorste waren om dit nieuwe gat in de markt op te vullen.
De Singaporese Straits Times bericht deze week over het fenomeen, en voert een Nederlandse student ten tonele die zo'n schnabbeltje wel waardeert. Gerard, die alleen met zijn voornaam in de krant wil, houdt er een gratis tour langs de bezienswaardigheden aan over, plus een troetelverblijf in een veelsterrenhotel.
Zomaar een tip voor de marketingstudentenlezers onder het Molblogpubliek.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!