Opvoeden

Er is echt maar één geheim om kinderen goed op te voeden, naast basis ingrediënten als respect, liefde en vertrouwen. En dat is consequent zijn. Kinderen willen weten wat ze aan je hebben. Het maakt niet uit of je strenger, of juist makkelijker bent dan andere ouders. Als je consequent bent zal je kind goed leren wat kan, wat niet kan en zal hij, of zij, zich begrepen en zeker voelen. Zal hij, of zij, zijn beste beentje voorzetten en onvoorwaardelijk van je houden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat is overigens niet anders bij dieren en ook al niet anders bij consumenten, vanuit een zakelijk perspectief gezien. Wij marketeers weten hoe moeilijk het is om je imago te veranderen. Het kost maanden, zo niet jaren, van discipline en stabiel een nieuwe koers uitdragen en varen. Van niet meer doen wat je deed, om er zeker van te zijn dat je niet meer krijgt wat je altijd kreeg.

Macro denken
Ook op macro niveau zijn de spelregels hetzelfde. Nederland, haar bedrijven, haar regering en haar bevolking. We zitten opnieuw in een serieuze recessie. Natuurlijk is de oorzaak daarvan complex, maar geen geld hebben betekent nieuwe wegen bewandelen. Niet alleen besparen, maar ook zorgen dat je meer binnen krijgt. Dat betekent een nieuwe koers uitzetten en daar aan vasthouden. Duidelijkheid bieden en consequent zijn. Niet verwachten dat alles in een kwartaal anders is, maar die stip op de horizon, waar we in geloven, najagen. Het merk Nederland opnieuw bouwen.
Een idee is slechts zo goed als de kwaliteit van de executie. Met een matig idee en een goede executie zullen we echt (veel) meer bereiken, dan met het beste idee met een waardeloze executie.

Inconsequent
In het licht daarvan schrok ik vanmorgen. Henk Nijboer (PvdA Kamerlid) huizenkopers en de huizenmarkt momenteel "de dupe" zijn van het strikt toepassen door banken van de hypotheekregels van financiële toezichthouder AFM.

Ik hoop dat u, na het lezen van mijn inleiding begrijpt waar ik op doel. Hoe kan “Vader Nederland” van zichzelf vinden dat de regels die zij zelf heeft opgesteld, te strikt worden nageleefd? Dat is hetzelfde als tegen je kleuterzoon, of dochter, zeggen dat hij of zij één snoepje per dag mag. En daarna teleurgesteld zijn in je eigen kind omdat hij doet wat je vraagt en niet toch een tweede, derde of vierde snoepje neemt.
Het is hetzelfde als uitdragen dat je kind beleefd moet zijn en met twee woorden moet spreken, maar daarna zeggen dat je kind niet zo bekakt moet praten.

The future is now
Misschien moeten we merkenbouwers in de tweede kamer zetten. Mensen met ervaring in het radicaal ombuigen van een merk. Mensen die wel consequent kunnen zijn en vertrouwen hebben in hun eigen visie en de maatregelen die daarbij horen. Die vol weten te houden en niet zwichten voor de dag-dagelijkse populariteit.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie