Negen jaar geleden hadden ze met Layar de internationale media aan hun voeten. En nog steeds zien ze kansen om het augmented reality bedrijf tot het succes te maken dat het indertijd beloofde te worden. Om dit te kunnen waarmaken, proberen Layar-oprichters Raimo van der Klein en Maarten Lens Fitzgerald hun geesteskind te redden uit de failliete boedel van Blippar.
Weinig Nederlandse techbedrijven hebben zich zo goed internationaal als 'hot start-up' weten te profileren als Layar. Het bedrijf wist internationale media-aandacht op zich te vestigen met een mobiele browser waarmee gebruikers visuele lagen, ofwel 'layars', via een mobiele telefoon over de werkelijkheid konden leggen. Zo kregen ze extra informatie te zien.
Hoogste bieder
Na een artikel in de New York Times ging het hard met de Amsterdamse start up. Investeerders stroomden toe en op het hoogtepunt werd Layar gewaardeerd op 60 miljoen. Echte toepassing kreeg de Layar-technologie toen de koers werd verlegd van het verrijken van de werkelijkheid naar het toevoegen van extra (online) informatie aan printproducten. Lezers kregen extra informatie te zien als ze redactie- of advertentiepagina’s scannen met de mobiele camera.
Verschillende titels, waaronder Adformatie, experimenteerden met het verrijken van hun magazines met Layar. Het monetizen van de technologie bleek echter lastig Layar slaagde er niet in om voldoende inkomsten te genereren. In 2014 werd het bedrijf verkocht aan concurrent Blippar.
Met de financiële slagkracht van het Engelse bedrijf moest het lukken, was de verwachting, maar die kwam niet uit. Blippar draaide afgelopen jaar tientallen miljoenen verlies en ging deze maand over de kop. De boedel wordt half januari verkocht aan de hoogste bieder en daar willen Van der Kein en Lens Fitzgerald bij zijn.
Vuzix Blade
Beide oprichters geloven nog altijd voor de volle honderd procent in de levensvatbaarheid van hun vinding en willen een serieuze poging doen om hun bedrijf terug te kopen. ‘De markt is volwassener dan tien jaar geleden,’ legt Van der Klein uit, die druk doende is om geld bij elkaar te zoeken. ‘Grote techpartijen hebben AR omarmd en we zijn dicht bij de introductie van nieuwe AR-brillen die de belofte van Layar als technologie tot hun recht doen komen.’
Van der Klein doelt onder meer op de Vuzix Blade, een Android smartglass met Alexa connectie die de drager op zijn hoofd zet en die informatie laat zien en horen. 'We komen in een fase dat je de hele dag informatie geprojecteerd krijgt die voor jou relevant is.’ Dit wil ook zeggen dat Layar vooral ook gebruikt moet worden op smartglass devices. Vanuit die visie is Layar indertijd ook opgezet, verklaart Van der Klein: 'Alleen komt de techniek nu pas beschikbaar.’
Het vertrouwen wordt daarnaast gevoed door het feit, hoewel techgiganten investeren in augmented reality, een onafhankelijk platform voor augmented reality ontbreekt. Van der Klein: 'Techgiganten als Apple omarmen augmented reality en dat is goed voor de acceptatie, maar Layar kan een plek zijn waar ontwikkelaars zelf kunnen bepalen welke data ze willen'.
Twintig gegadigden
Dit idee slaat aan bij meer partijen. Hoeveel geld hij nodig denkt te hebben om Layar terug te kopen, laat Van der Klein in het midden. Wel merkt hij op dat de belangstelling groot is en dat inmiddels twintig partijen bereid zijn gevonden om mee te doen. Daaronder diverse die al eens gebruik hebben gemaakt van Layar of Blippar. Het is de Layar-oprichter vooral om de merknaam te doen, ‘zodat we het verhaal kunnen continueren waarin we nog steeds geloven.’