De nieuwe commercial van energieleverancier NLE kwam al eerder voorbij op Adformatie, want hij lijkt verdacht veel op de Super Bowl-commercial voor de Apple Macintosh in 1984. De reclame was een idee van Harald Swinkels, oprichter en CEO van het bedrijf. Swinkels had wel verwacht dat hij commentaar zou krijgen op de verwijzing naar de Apple-commercial, maar hij noemt de commercial 'niet meer dan een knipoog'.
‘Het zijn verwijzingen waarmee we laten zien dat we van mooie dingen houden. Tegelijkertijd valt de commercial op omdat hij juist zo anders is dan de rest. Het filmpje begint bijvoorbeeld met een uitgestoken tong, hij is zwart-wit en er zit speciaal voor ons gecomponeerde rockmuziek in.’
Reclamemakers hadden kritiek op het filmpje, maar wat vindt het publiek er eigenlijk van? Onderzoeksbureau MeMo² liet honderd Nederlanders de reclame beoordelen. Bijna de helft vindt de commercial onderscheidend (49%) en opvallend (67%). De reclame scoort laag op geloofwaardigheid (16%) en slechts 15% vindt dat de video past bij het merk.
Mooi, maar onduidelijk
'De NLE-commercial is een mooie 'knipoog' naar de Apple Macintosh commercial in 1984', vindt Wim Peters van het onderzoeksbureau. 'Het gebruik van de marionetten, de filmische beelden en muziek zorgen voor de grimmige sfeer. De link met NLE lijkt te missen, het blijft tot het einde van de commercial onduidelijk dat het gaat om een nieuw product. Wellicht had een duidelijkere link met telecom kunnen helpen.'
Over het onderzoek
De steekproef van het onderzoek is representatief voor gemiddeld Nederland vanaf 18 jaar en ouder (op basis van de Gouden Standaard van de MOA). Om de representativiteit van de steekproef te waarborgen wordt er - indien nodig - op achtergrondvariabelen gewogen.