Een mobiele webshop geeft shoppers de kans om tijdens het wachten op de trein net nog even die mooie broek te kopen of alvast de pizza te bestellen voor het avondeten. Toch hebben nog veel retailers geen mobiele, online winkel om dit soort ervaringen te ondersteunen. Zeven tips voor het opzetten van een mobiele webshop.
De smartphone wordt in veel landen al vaker gebruikt dan dat er televisie gekeken wordt en steeds meer consumenten raken vertrouwd met shoppen via het kleine scherm. De mobiele webshop is een verlengde van de traditionele webshop, maar een één-op-één vertaling van de desktop website is not done. Waar moet je aan denken als je een mobiele, online winkel gaat opzetten? Zorg je er wel voor dat de klant makkelijk contact kan opnemen en producten kan zoeken?
- Bestudeer het mobiele gedrag van je klant; om te bepalen waar jouw mobiele website het meest gebruikt wordt, moet je onderzoek uitvoeren of vragen of de gebruiker zijn locatiedata wilt delen. Als je voor de eerste optie kiest, dan kun je nog gaan over een online survey, maar als het goed is weet je wie je meest loyale klanten of fans zijn en kun je ze vragen of ze openstaan voor verder onderzoek. Waar gebruiken zij hun mobiel? Waar gebruiken ze hun mobiel dan voor? Zitten ze te wachten op een mobiele webshop of een applicatie? Uiteraard koppel je naderhand terug wat je met de informatie hebt gedaan, ook al heb je andere keuzes gemaakt.
- Begin met een mobiele website; hoewel elke klantengroep een andere voorkeur heeft, is het bouwen van een mobiele webshop of, nog liever, een responsive webshop de snelste eerste stap. Ongeacht het apparaat waarmee de klant de webshop benadert, kan de shop geopend en gebruikt worden. Onderzoek van EPiServer laat ook zien dat consumenten dat het meest prettig vinden en via de site de meeste aankopen zullen doen.
- Keep it simple, maar vergeet niks; de grootste uitdaging van een mobiele webshop is het enerzijds vertalen van de desktop webshop naar een klein scherm en anderzijds het simpel houden van het ontwerp. Hiervoor is een goede e-commerce tool nodig. Als de mobiele shop niet dezelfde features brengt als de traditionele website kan dat heel frustrerend zijn voor klanten. Uiteraard moet de look and feel van de mobiele shop net zo voelen en eruit zien als de desktop variant om verwarring bij de klant te voorkomen.
- Maak contact makkelijk; één van de meest belangrijkste onderdelen van de desktop website die je niet moet vergeten mee te nemen, is de mogelijkheid om contact te zoeken. Ook mobiele shoppers hebben vragen, ook mobiele shoppers willen weten of ze iets kunnen terugbrengen en ook mobiele shoppers willen weten waar de fysieke winkel zit. Om klanten met die locatie nog beter te helpen, voeg je ook een kaart toe en zelfs de optie voor een interactieve routebeschrijving. Zo kun je klanten op weg helpen en ze naar de winkel leiden.
- Maak zoeken makkelijk; zeker omdat het scherm klein is en minder content op één scherm kan staan, is het hebben van een zoekoptie noodzakelijk. Verstop deze zoekbalk niet, want daar heeft de consument niks aan. Zeker omdat consumenten die hun mobiel gebruiken voor surfen minder tijd hebben dan desktop bezoekers, is het cruciaal dat de klant zonder veel werk en wachten het product kan vinden waar hij naar op zoek is.
- Stem de hele klantervaring met elkaar af; de mobiele webshop staat natuurlijk niet op zichzelf. Zoals gezegd moeten look and feel van alle kanalen op één lijn zitten, maar ze moeten elkaar ook aanvullen. Omdat sommige functies niet logisch zijn voor desktop, zoals aanpassen op locatie, betekent het niet dat je dat ook voor mobiel links moet laten liggen. Verbind daarbij ook kanalen. Als je klanten laat inloggen, is het bijvoorbeeld mogelijk om een shopsessie later via een ander device of desktop af te maken. Of zorg dat een pick-up optie in de mobiele webshop is opgenomen, zodat de klant na het online bestellen gelijk naar de winkel geleid kan worden voor het ophalen van het product.
- Ondersteunende technologie; qua technologie zijn een aantal aspecten belangrijk. Ten eerste is een snelle en lichte mobiele webshop cruciaal als je klanten tevreden wilt stellen. Niet alle klanten winkelen alleen als ze op een WiFi-netwerk aangesloten zijn, dus voorkom dat klanten veel mb's kwijt zijn doordat jouw webshop veel zware foto's en filmpjes moet laden. Ten tweede kan die content juist in tekst een toegevoegde waarde bieden en is het dus handig om het content management systeem (cms) en de e-commerce oplossing met elkaar te integreren. Op die manier is content gecentraliseerd, kan een product snel aangevuld worden met meer informatie en hoeft er aan de achterkant maar één keer voor de content gezorgd te worden. Ten derde zorg je voor achterliggende technologie die ervoor zorgt dat gelijk duidelijk is via welk apparaat de website wordt bezocht, zodat de klant gelijk de juiste website voor zich heeft.
Als je mobiel ziet als onderdeel van één klantervaring, kan je je voordeel halen uit een fenomeen als showrooming, waarbij de consument in de winkel gaat kijken en vervolgens online besteld. Ook kun je de link tussen de fysieke winkel en de mobiele shop nog groter maken door klanten die online bestellen een cadeautje te laten ophalen in de winkel. Laat gelijk zien hoe de klant daar het snelst kan komen en de relatie is gelegd. Zorg natuurlijk dat je alles meet, zodat je weet wat het best werkt voor jouw klant. Met die gegevens kun je je mobiele shop finetunen en uiteindelijk een hogere conversie realiseren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!