Onderweg Naar Morgen verdwijnt van de buis

De Nederlandse Publieke Omroep heeft vandaag besloten te stoppen met het programmeren van Onderweg Naar Morgen (ONM). In mei 2010 gaat de stekker eruit. BNN doet als omroep veel om ONM-kijkers ook via andere kanalen aan zich te binden, maar die strategie blijkt nu niet voldoende.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

ONM ging van start in bij de publieke omroepen TROS en Veronica. Veronica nam ONM mee uit het publieke bestel, maar opvolger Yorin stopte in juli 2005 met het uitzenden van de serie, wegens tegenvallende kijkcijfers. BNN zocht in die periode een soap voor Nederland 2 en sloot een deal met producent Endemol, zodat ONM in gewijzigde vorm een doorstart kon maken bij de Publieke Omroep.

In mei 2010 loopt het contract af tussen Endemol, BNN en de Publieke Omroep. Eerder deze maand zei Netcoördinator Roek Lips van Nederland 3 in dat het geen vanzelfsprekende zaak was om met de soap verder te gaan. Vandaag zegt hij: “De beslissing om te stoppen met ONM vanwege de tegenvallende resultaten is een ingrijpende. We hebben deze weloverwogen genomen.”

In de hoogtijdagen trok ONM nog ruim 700.000 televisiekijkers, maar in de laatste jaren is dat aantal gedaald naar gemiddeld 360.000 per dag. Volgens BNN voorzitter Patrick Lodiers () heeft de omroep er dit jaar veel aan gedaan om die trend te keren. Er is gesleuteld aan het programma zelf en aan de kosten. Ook werden er in het huidige seizoen diverse bekende Nederlanders gevraagd voor een gastrol in ONM.

BNN positioneert ONM nadrukkelijk ook via internet en mobiel om de jonge doelgroep (13-19 jaar) te bereiken. In 2008 was ONM na De Lama’s zelfs nog het best bekeken programma via Uitzending Gemist. In september 2009 stond ONM nog in de top 5 van van de Publieke Omroep.

Ook biedt de omroep met samenvattingen van drie minuten, zodat de minder trouwe fan snel weer op de hoogte is van wat er zich in de soap afspeelt. ONM Shorts is beschikbaar via de website van BNN, als gadget op Hyves en als applicatie voor de iPhone en Google G1.

Maar kennelijk tellen de cijfers van het online bereik nog niet zwaar mee in de besluitvorming van de Publieke Omroep. Dus valt het doek voor ONM. Endemol probeert de soap nog aan een commerciële zender te en op de en op wordt door honderden fans hevig geprotesteerd tegen het einde van de serie.

De ONM cast anno 2009. Foto: Nick van Ormondt

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie