Dat blijkt uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek en GroupM in de belangrijkste doelgroep voor adverteerders, 20-49.
Marktleider RTL Nederland had een aandeel van 27,5 procent. Vorig jaar augustus was dat aandeel 31,7 (index 87). Ster (NPO) heeft een goede maand achter de rug en zag het aandeel stijgen van 21,6 naar 23,2 procent (index 107). Ook SBS Broadcasting groeide in aandeel: van 21,2 naar 22,0 (104). BrandDeli ging van 11,2 naar 11,7 procent (104).
Zenders
Bij de zenders afzonderlijk was er groei bij NPO1 en NPO2 en SBS6. RTL4 was in augustus minder in trek, omdat de zender vooral herhalingen had geprogrammeerd. De marktleider in 20-49 had vorig jaar augustus een aandeel van 16,1 en afgelopen augustus was dat 15,0 procent.
NPO1 ging van 11,8 naar 12,6 (107), SBS6 van 9,1 naar 10,0 (110) en NPO2 van 4,4 naar 4,9 (111).
FOX wist een hoger aandeel te behalen, vooral dankzij voetbal (van 1,7 naar 1,9 procent). FOX Sports Eredivisie scoorde door de start van het nieuwe voetbalseizoen (van 0,7 naar 0,9).
Het marktaandeel uitgesteld kijken (HDR) groeit gestaag. In augustus was dat in vergelijking met een jaar eerder 0,1 procent (6,6 naar 6,7 procent, index 102).
Beste bekeken programma’s
Ondanks de mindere maand van RTL4 stonden toch drie programma’s van die zender in de kijkcijfer top-5. Dat ging in dit geval om de laatste week met nieuwe programma’s of de start van een nieuw seizoen.
Studio Sport Eredivisie (NPO1) van 30 augustus was het best bekeken programma van augustus met 771.000 kijkers. GTST (31 augustus, RTL4) was nummer 2 met 763.000 kijkers. De derde plek was voor het RTL4-programma Professor Nicolai en Dr. Beckand met 760.000 kijkers. De uitzending van Linda’s Zomerweek (RTL4) met ‘Yo en Wes’ was goed voor 674.000 kijkers. Flikken Maastricht (NPO1) is vijf met 665.000 kijkers.
Uitgesteld kijken
Flikken Maastricht is bij uitgesteld kijken de nummer 1: 316.000 mensen keken de aflevering later. Ik vertrek 10 jaar (29 augustus) had 240.000 kijkers en Under the Dome (SBS6) van 31 augustus 175.000 kijkers.
NPO1 en SBS6 winnaars in augustus
Het marktaandeel van de RTL-zenders daalde in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Word lid van Adformatie
Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.
Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement