Techreuzen Facebook en Google vertonen nauwelijks zwakte middenin de coronacrisis, zo blijkt uit de cijfers van het eerste kwartaal. Amerikaanse beursanalisten verwachtten eerder een verwoestend effect van de crisis op de digitale advertentiemarkt door onder meer het terugtrekken van advertentiebudgetten en het instorten van bijvoorbeeld de reis- en automotivebranches. Daarnaast zijn kleinere bedrijven die de techreuzen ondersteunen momenteel grotendeels gesloten.
Solide cijfers
De cijfers die de twee meest dominante spelers op de wereldwijde digitale advertentiemarkt vorige week presenteerden waren vrij solide. Google’s omzet steeg in de eerste drie maanden van dit jaar met 13 procent naar 41,2 miljard dollar, de nettowinst steeg naar 6,8 miljard. De verkopen in de eerste drie maanden lagen een miljard dollar hoger dan verwacht en eindigden op 41,2 miljard dollar. Een plus van dertien procent. De nettowinst steeg met bijna tweehonderd miljoen dollar tot 6,8 miljard dollar.
De advertentieverkoop van Facebook steeg met 17 procent naar 17,44 miljard dollar. Die groei is lager dan normaal, maar nog altijd substantieel. Beide concerns presteerden in maart logischerwijs slechter dan het jaar ervoor, maar vertoonden in april al weer tekenen van herstel. Zelf waarschuwen de twee partijen wel voor een minder tweede kwartaal.
Meer direct response advertenties
Facebook profiteert verder van het feit dat meer mensen digitale diensten gebruiken. Samen met onderdelen Instagram, WhatsApp en Messenger wist Facebook in het eerste kwartaal 12 procent meer dagelijkse gebruikers te noteren dan dezelfde periode vorig jaar. Daarmee komt Facebook op 2,36 miljard gebruikers.
Google en Facebook zien beiden in deze tijd een toename in direct respons advertenties (clicks op links, couponcodes, downloaden van mobiele games). De twee techgiganten hebben in Nederland de digitale advertentiemarkt voor naar schatting driekwart in handen.
Amazon, Apple, Microsoft
Ook Amazon, Apple en Microsoft – met Google en Facebook onderdeel van ‘de grote vijf’ techbedrijven - wisten in het eerste kwartaal de totale omzet te laten stijgen in vergelijking met Q1 2019, waarbij vooral de groei van Amazon opvalt (van 60 naar 75 miljard omzet). Daar staat wel een forse winstdaling tegenover.
Twitter (geen onderdeel van die grote vijf) heeft het zwaarder met een daling van meer dan een kwart van de advertentie-inkomsten. Het platform is meer afhankelijk van actuele gebeurtenissen – zoals sport en entertainment - en dat heeft direct effect op de advertentiebudgetten.
Recordaantal downloads TikTok
Learnbonds publiceert vandaag cijfers waaruit blijkt dat 'video sharing' platform TikTok in het eerste kwartaal een recordaantal van 200 miljoen downloads had. Het betekent een groei van ongeveer 28 procent ten opzichte van de 156 miljoen downloads die geregistreerd werden in de vierde van 2019.