Nijmegen wil inwoners horen over stadsvisie

De gemeente Nijmegen wil van haar inwoners weten wat ze vinden van hun leefomgeving. Wat is er goed en wat is er niet goed aan de Gelderse stad? Om hier achter te komen organiseerde ze de campagne ‘Bemoei je met je eigen zaken’. Deze startte in april. Deze week verspreidt de gemeente een speciale krant waar de resultaten van het onderzoek in staan. Deze resultaten neemt de gemeente mee bij het opstellen van haar toekomstvisie: de stadsvisie 2015.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nijmegen is een van de vijfentwintig steden die deelneemt aan het Grote Stedenbeleid van het Ministerie van Binnenlandse zaken. Een van de onderdelen van dit beleid is het vaststellen van een duidelijke toekomstvisie. De gemeente besloot de thema’s hiervoor niet zelf vast te stellen, maar de mensen te vragen wat ze van de stad vonden. Dit zou de betrokkenheid van de burgers vergroten.

Om de Nijmegense bevolking te bereiken zette de gemeente verschillende middelen in. In april begon de campagne met huis-aan-huiskaartjes waarop de burgers konden aangeven waarover de debatten moesten gaan: twaalfhonderd mensen reageerden. Vier onderwerpen werden uitgekozen voor de debatten waaraan vierhonderd mensen meededen. ‘Natuurlijk is meer altijd beter, maar we zijn tevreden met het aantal reacties’, stelt Janine Adriaansens van de afdeling Communicatie van de gemeente Nijmegen.

Ook was er regelmatig informatie te vinden in de gedrukte media. Deze besteedden aandacht aan de campagne met bijeenkomstverslagen en interviews met deelnemers. Op de digitale snelweg was ‘Bemoei je met je eigen zaken’ ook actief met een eigen site met daarop nieuws en achtergronden over de campagne.Deze week hebben de Nijmegenaren een speciale krant in de bus gekregen met daarin de uitkomsten van de debatten.

De totale kosten voor deze campagne bedragen 750.000 gulden. De gemeente gaat de deelnemers schriftelijk naar hun mening over de campagne vragen. Volgend jaar is de campagne opgenomen in de tweejaarlijkse stadspeiling en kunnen alle Nijmegenaren hun mening geven.

De gemeente raad buigt zich in oktober over de resultaten en bepaalt dan haar voorlopige koers voor de toekomst. In november kunnen de burgers hun zegje doen over het voorlopige plan. De definitieve stadsvisie Nijmegen 2015 wordt januari van het volgend jaar vastgesteld door de raad. Deze visie is richtinggevend voor het beleid van de komende vijftien jaar. (20-09-2000)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie