Dit blijkt uit de nieuwe registratie die Nielsen in 2016 in Nederland is begonnen. Met 62 miljoen aan bruto mediabestedingen besteedden automerken het meest aan online advertising in Nederland in 2016.
De nieuwe registratie van Nielsen is onderdeel van een wereldwijde ontwikkeling. Na Engeland ging de nieuwe registratie naast Nederland ook van start in Duitsland en de Verenigde Staten. België, Italië, Turkije en veel andere landen werken momenteel aan de introductie van de nieuwe online registratie.
Deze registratie heeft betrekking op de 300 grootste Nederlandse websites qua bereik (pageviews) en over de onderzoeksmethode staat hier meer.
Tv, radio en dagbladen
Volgens Nielsen is 'internet' via deze registratie pas het vierde mediumtype na tv (54%), radio (11,5%) en dagbladen (10,2%), terwijl andere onderzoeken melden dat adverteerders al meer online besteden dan op tv.
Fisher Investments grootste online merk
Hoewel autofabrikanten het meest spendeerden aan online advertising, is Fisher Investments het grootste merk. De totale bruto mediabestedingen van dit beleggingsproduct bedroegen 22 miljoen in 2016. Tweede staat Coolblue dat meer dan 13 miljoen besteedde aan online display advertising, bijna 60 procent van het totale mediabudget.
Desktop en display domineren
Consumenten spenderen steeds meer tijd aan mobile devices, maar de mediabestedingen blijven nog altijd achter. Met 470 miljoen euro ging iets meer dan 80 procent van de bruto mediabestedingen aan online display advertising naar de desktopversies van websites.
Dezelfde dominantie was te zien bij het gebruik van display versus video. Aan display advertenties besteedden adverteerders ruim 500 miljoen, waarmee de ‘traditionele’ vorm van online advertising meer dan 85 procent van de bruto mediabestedingen voor zich opeiste.
Van de totale bruto mediabestedingen aan online advertising is ruim 70 procent programmatic ingekocht.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!