Het nieuwe platform werd vanmiddag gelanceerd. Het betreft een activiteit van het Amsterdamse onderzoeks- en adviesbureau Consumatics, dat zich richt op het meten van onbewust gedrag van consumenten op locatie. Door de omgeving te bekijken door een virtual reality-bril hebben respondenten het gevoel dat ze fysiek in de te onderzoeken ruimte aanwezig zijn.
Antwoorden door te kijken
'Stelt een andere wandkleur in de wachtkamer van een dokterspraktijk patiënten op hun gemak? En wat doet interieurbeplanting in een restaurant met mensen? Soms kost het veel geld, tijd en energie om een ruimtelijke verandering mogelijk te maken. OSQAR maakt het eenvoudig om fysieke ruimtes in verschillende varianten te testen', zegt innovation manager Thomas van Straaten van Consumatics.
Dankzij de bril hoeven mensen niet naar een testomgeving, maar zien en beleven ze de winkelruimte, het kantoor, de hotelkamer of het ziekenhuis thuis vanaf de bank. De 360-graden-video’s worden via een app ingeladen op de smartphone. De respondenten schuiven de smartphone in de bril en beantwoorden ze onderzoeksvragen die in beeld ‘zweven’. Om vragen te beantwoorden, hoeven ze alleen naar het gewenste antwoord te kijken. Uit studies en een praktijktest zou volgens Consumatics blijken dat de antwoorden hierbij nauwelijks afwijken van die bij ‘traditioneel’ consumentenonderzoek.
Pilotprojecten
In de aanloop naar de lancering heeft Consumatics twee pilotprojecten gedraaid, respectievelijk voor horecagelegenheid HMSHost op Schiphol en met Jacobs Douwe Egberts. OSQAR leent zich volgens de onderzoekers goed voor de retail, gezondheidszorg en hospitality.
Aanmelden als panellid voor het onderzoek kan door de app OSQAR op de smartphone te downloaden. Deelnemers maken kans op producten en gratis dagjes weg. Consumatics wil zeker duizend brillen gratis beschikbaar stellen aan mensen die ook willen deelnemen, maar nog geen hightech bril hebben.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!