In de Nederlandse supermarkten worden nu zo'n 400 A-merken met extreme minmarges verkocht, vertelde Frits Kremer, hoofd corporate communicatie en voorzitter van de stuurgroep maatschappelijk verantwoord ondernemen bij Laurus, tijdens een perslunch van Fair Trade Original. En dat kan niet zo langer, meent hij.
Mvo moet een oplossing verschaffen. Kremer erkende dat maatschappelijk verantwoord ondernemen zeker hypeachtige karakteristieken bezit. 'Maar het is ook een uitweg voor supermarkten om uit de neerwaartse spiraal van de prijsoorlog te komen.'
Hij vertelde de aanwezige journaille dat fullservice-supermarkten op dit moment op zoek zijn naar nieuwe toegevoegde waarden. Mvo kan de klant trekken in de tijd waar de rol van de prijs uitgespeeld lijkt te zijn.
'Laurus wordt op dit moment heruitgevonden. Onze marketingstrategie wordt aangepast. We weten nog niet precies hoe we duurzaamheid in onze vaste strategie moet passen. Maar het is wel belangrijk dat het gebeurt.'
Kremer meldde ook dat het nu nog mogelijk is om in de supermarktbranche voorop te lopen als het gaat om mvo. Op dit moment is Albert Heijn de enige supermarkt die zich hier mee bezighoudt, maar de andere zullen snel volgen denkt hij.
Albert Heijn was ook de eerste supermarktketen die een contract sloot met Fair Trade Original, een ontwikkelingsgroothandel die een bredere doelgroep wil bereiken.
Laurus is de tweede en zal de producten in de Super de Boer-winkels gaan verkopen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!