Millennials worden mentaal flink geraakt door de coronacrisis. De generatie die graag deugt en wil helpen, raakt zijn naïviteit kwijt en is negatiever aan het worden, stelt Aljan de Boer, strateeg bij TrendsActive, dat sociaal-cultureel onderzoek doet naar trends.
De Boer: ‘Ze missen het echte contact, moeten ineens videobellen, hun jonge kinderen opvoeden en hopen dat ze overeind blijven in hun zzp-contract. Dit zijn stressvolle situaties. Het mentale welzijn drukt zwaar op deze generatie. Voor merken is dit ook een kans: hoe kan ik daar een rol in spelen?’
Vertrouwen bieden, is daarbij een van de sleutelbegrippen volgens Aljan de Boer, een van de gasten bij de zesde aflevering van Adformatie Connect Live. Naast hem spreken Maurine Alma, cmo van TakeAway, en Joris Beckers, oprichter van Picnic, over veranderend consumentengedrag tijdens de coronacrisis en de consequenties daarvan voor de platformeconomie.
Anderhalve meter, maar dichter bij elkaar
De generaties groeien naar elkaar toe deze crisis, is een van de conclusies. Waar jongeren meer richting het sceptische wereldbeeld van ouderen bewegen, maken de oudere generaties gebruik van de technische mogelijkheden die al breed door de jongeren zijn geadopteerd.
Maurine Alma, cmo van TakeAway, met het Nederlandse merk Thuisbezorgd, ziet dat de klanten ouder worden, een verschuiving van de categorie 18 tot 35 jaar naar de vijftigers en ouder. Ze vermoedt dat deze nieuwe klanten ook na de coronacrisis blijven.
Alma: ‘Dat is iets wat we steeds zien. Zodra ze iets nieuws gebruiken blijven ze dat doen. Mensen die bijvoorbeeld het liefst hun bestelling doorbellen, en vervolgens overstappen op online bestellen, die gaan niet meer terug.’
Glinsters van 2025
TakeAway is samen met Picnic een van de 'winnaars' van de corona-lockdown. Het ziet flinke groei, hoewel het aanvankelijk nog met een dip had te maken; het was restauranthouders niet duidelijk of ze uberhaupt nog eten konden serveren, al was het voor afhaal.
Bij Picnic was de groei er direct, onder meer door het hamsteren. Beckers: ‘Ik denk dat half Nederland nu aan de bruine bonen zit bij 25 graden.’
Volgens de medeoprichter van Picnic zien we 'in bredere zin' glinsters van wat er in 2025 gaat gebeuren. Sectoren en zaken die op de weg naar beneden waren, gaan dat wat harder, bijvoorbeeld het benzinegebruik of winkelcentra. Zaken die zijn opgekomen, worden juist versneld meer gebruikt, zoals videotools als zoom.
Beckers: ‘We zullen niet vijf dagen per week achter zoom zitten, maar wellicht wel twee. Het hoopvolle is dat we de klimaatcrisis, onze grootste bedreiging, hopelijk met dezelfde voortvarendheid kunnen aanpakken als we bij deze coronacrisis hebben gedaan.’
Weg van het idealisme, en weer terug
Of de consumenten enorm verandert na corona, is nog maar de vraag, stelt Aljan de Boer. ‘Gedrag komt voort uit intenties en diepere behoeften, en die veranderen niet. Je ziet nieuwe verschijningsvorm, sommige daarvan zullen blijven.’
De Boer vindt het juist voor bedrijven uit de platformeconomie zaak te werken aan het vertrouwen. ‘Daar ligt de uitdaging. Airbnb begon zoals veel van dit soort bedrijven heel idealistisch met de vraag: waarom hebben we allemaal een huis, maar doen we er niks mee? Maar veel van deze partijen hebben een knauw gekregen.’
Zo kwam Booking.com onder vuur vanwege zijn omgang met hoteleigenaren en zijn financiële beleid en steunaanvraag, Uber krijgt al tijden flinke kritiek om zijn omgang met het personeel, en Airbnb zelf wordt gekapitteld om de gevolgen voor stad, leefomgeving en inwoners.
De Boer: ‘Ze hebben allemaal wel een smetje. Als ze naast hun functionaliteit, die vaak retegoed is, kunnen inspelen op de emotionele behoefte van consumenten aan een bijdrage leveren en idealisme, dan blijft het een succesvol businessmodel.’
In het weefsel van de samenleving
Joris Beckers deelt deze analyse, hoewel hij Booking.com een ‘fenomenaal bedrijf’ noemt. ‘Het gaat om vaak jonge techbedrijven. Voor hen is het belangrijk dat ze – naast dat ze alles anders doen en overal tegenaan schoppen – zorgen dat ze in het weefsel van de Nederlandse samenleving passen. Dat doen ze te weinig, daar moet meer verantwoordelijkheid voor komen.’
Beckers geeft de cao als voorbeeld, die Picnic zelf onlangs heeft afgesloten. ‘Veel techbedrijven denken: oh god, uit welke eeuw komt dat? Toch denk ik dat als je een volwassen industrie wilt zijn je dat moet doen.’
Beckers noemt het niet, maar Picnic ligt daarbij zelf ook onder vuur van de FNV die vindt dat het onder de beter betalende cao voor supermarkten valt. Picnic ziet zichzelf als e-commercebedrijf en tekende de overeenkomst met de kleinere vakbond De Unie
Volgens Maurine Alma wil ook TakeAway volop doorontwikkelen, niet alleen op gemak, maar ook als een volwassen onderneming. ‘We hebben altijd al onze verantwoordelijkheid willen nemen en willen wegblijven van de uitwassen van goedkope zzp-constructies. Onze bezorgers zijn geen ondernemers. Ze hebben onze jas aan, werken met onze spullen. Die behandelen we hetzelfde als onze mensen op de marketingafdeling.’
Bekijk aflevering 6 van Adformatie Connects Live
Adformatie Connects Live
Adformatie brengt in de talkshow Adformatie Connects Live wekelijks industry leaders samen om over de impact van de coronacrisis op het marketing en communicatie-vak te praten. Vanuit Capital C wordt het vak in een half uur bijgepraat over de recente ontwikkelingen en hoe daar op korte en lange termijn mee om te gaan.
De livestream is elke donderdag vanaf 16.30 uur te volgen via deze pagina en via YouTube en Facebook. Meepraten kan via #adfoconnects.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!