Overslaan en naar de inhoud gaan

Twitter helpt heethoofden af te koelen

Bij een reply op een Tweet krijgen driftkikkers de mogelijkheid hun antwoord te heroverwegen.
Heethoofd
© 123RF
Heethoofd
© 123RF

Twitter test een nieuwe methode om het vloeken, verhitte discussies en haat-tweets op het microblog tegen te gaan. Bij een reply op een Tweet krijgen heethoofden de suggestie om hun antwoord te heroverwegen, zo liet Twitter dinsdagavond weten.

related partner content for mobile comes here

Het bedrijf legt in een tweet uit dat 'wanneer de zaken oververhit raken, je soms zegt dingen die je niet zo bedoelt'. De waarschuwing geeft je de mogelijkheid om het antwoord nog eens opnieuw te bekijken voor deze wordt gepubliceerd. Het algoritme achter de waarschuwing reageert op het gebruik van woorden of zinsneden die in eerdere 'draadjes' op het sociale netwerk als aanstootgevend werden aangemerkt.

De optie is voorlopig alleen beschikbaar voor iOS. Het is niet mogelijk het antwoord te corrigerenĀ nadat het is verstuurd. Twitteraars kunnen wel hun originele reactie versturen nadat een gewijzigde vorm is gepubliceerd.

Twitter is lange tijd terughoudend geweest bij het aanpakken van verbaal geweld en haat-uitingen in Twitter-discussies. Het bedrijf is een fervent aanhanger van de vrijheid van meningsuiting , ook al betekent dat dat anderen daardoor worden geschoffeerd. Maar de afgelopen jaren lijkt het bedrijf zich kritiek op die houding ter harte te nemen. Overigens is de vraag of de suggestie taalgebruik aan te passen voor heethoofden niet gelijk staat aan olie op het vuur. Dat zal een van de vragen zijn die in de testperiode moet worden beantwoord.

Tekst: Thijs Doorenbosch, AG Connect.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in