De metaverseplannen van Meta (Facebook) komen grotendeels overeen met die van Snap (Snapchat). Dat meldt Adage op basis van gesprekken met topmensen uit de advertentiewereld, die onlangs een presentatie van Meta kregen. Meta's metaverseplatform zou nog geen unieke propositie hebben, maar wint wel aan gebruikers.
De visie van Meta is één virtuele wereld waarin applicaties van Meta en andere bedrijven te gebruiken zijn. Vooral via een Virtual Reality-headset, maar ook deels zonder. Meta verkoopt zelf VR-headsets en een handvol andere partijen doet dat ook. Volgens Meta gebruiken consumenten de metaverse op termijn vooral om met elkaar in contact te blijven, virtuele aankopen te doen en te genieten van virtuele ervaringen als concerten. Merken kunnen hier volgens het socialmediabedrijf op inspelen met digitale reclamecampagnes in de metaverse, en door in die omgeving aanwezig te zijn.
Driehonderdduizend maandelijkse gebruikers
Meta heeft twee platformen die onderdeel uitmaken van zijn metaversestrategie; Horizon Worlds en Horizon Venues. Deze twee Virtual Reality-platformen hebben samen driehonderdduizend maandelijkse gebruikers, zegt het bedrijf. Goed om te weten is dat alleen Amerikanen en Canadezen de platformen kunnen gebruiken. Dat is sinds december 2021 mogelijk, toen Meta het uitnodigingensysteem schrapte en de platformen openstelde. Sindsdien is het aantal gebruikers vertienvoudigd, claimt Meta.
Het derde VR-platform van Meta heet Horizon Workrooms, dat alleen voor zakelijke vergaderingen bedoeld is. Meta wil niet zeggen hoeveel mensen dit platform momenteel gebruiken.
Kritiek op metaverse
Hoewel techbedrijven als Meta, Snap en Microsoft hoge verwachtingen hebben van de metaverse, is er ook kritiek. Zo zegt Phil Libin, oprichter van Evernote, dat de metaverse een buzzword is en merken er beter ver weg van kunnen blijven. Adformatie publiceerde vorige week een premium-interview met Libin.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!