Meta - het moederbedrijf van Facebook - gaat in beroep tegen het besluit van de Britse toezichthouder dat Giphy weer de verkoop in moet. Meta kocht het gifjesplatform Giphy in mei 2020. Onlangs blokkeerde de Competition and Markets Authority (CMA) de overname omdat het bezorgd is dat Meta te machtig kan worden op de advertentiemarkt. Volgens Meta komt de bewijsvoering van de CMA niet overeen met het oordeel.
Meta: Giphy's advertentietak was niet succesvol
Giphy is een platform dat gifjes - bewegende plaatjes - aanbiedt en biedt koppelingen aan met vrijwel alle bekende socialmediaplatformen, van TiKTok en Twitter tot Meta's Facebook, Instagram en WhatsApp. Volgens de CMA kan Meta door de overname Giphy teveel macht krijgen op de advertentiemarkt en andere platformen benadelen. Meta ontkent dat en heeft aangeboden een serie afspraken contractueel vast te leggen. De CMA vond dit niet genoeg en verbood de overname.
Volgens de CMA werkte Giphy voor de overname aan een eigen advertentietak, maar zijn deze plannen in de vuilnisbak gegooid toen Meta het roer overnam. De toezichthouder noemt dat schadelijk voor de marktwerking van online platformen. Meta spreekt dit tegen. In een reactie aan Reuters zegt een Meta-woordvoerder dat Giphy's advertentieplannen 'niet succesvol' waren en als ze wél potentie hadden, een ander gifjesplatform ermee aan de haal had kunnen gaan.
Beroep kost veel tijd
Het is nog niet duidelijk wanneer het beroep van Meta tegen CMA een oordeel oplevert. Vermoedelijk duurt dit nog maanden. Als het Verenigd Koninkrijk van mening blijft dat Meta Giphy moet doorverkopen, moet Meta hier gehoor aan geven om actief te kunnen blijven in de regio. Wil Meta het gifjesplatform behouden, dan moet het Britse gebruikers buitensluiten. Dat is technisch lastig, onwenselijk voor gebruikers en zal Meta veel advertentie-inkomsten kosten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!